U8 mování literatury principem prosy nephhlíží dostatečně k rozman:tosti individualit literárních; z nahodilé pi-evahy jedné formy P kdyby byllVlundt náležitě přihlédl k veršovému umění Heineovu, které stojí alespoú rovnocenně vedle jeho prosy, byl by dQjista. soudil naprosto j; nak o otázce té - činí se zá v~ry u pi-ílišené ; úhrnem pohlíží se na problém slohu příliš zevně a hmotně. Když Gutzkow, kter)' pi-isné a správné zásady o slohové pHznačnos~i a kráse'lépe uplatúoval v kritických statích než v produkci románové a dramatické, dvakráte odpověděl l\Iundtovi, qovedl Mundtův blud, že podstata modernosti v literatui-e spočívá v prosaičnosti a časovosti vnější formy, vyvrátiti jen opětovn}Tm bludem, že modernost tu dlužno hledati v látkách a námětech. ~ Zkoumati nyní, kterak Jednotlivá kritická díla »l\11adého Německa« z doby jeho rozkvětu i úpadku skutečně shodují se s všeobecným kritickým chardkterem hnutí, právě dolíčeným, a kterak vyrůstají organicky z individualit svých tvůrců i jejich vývojové dráhy, toť úkolem monografického zkoumání, které leží již mimo rámec této práce. Zbývá jen v stručném pi-ehledu vytknouti hlavní genry kritické, jichž »Mladé Německo« nejčastěji užívalo k vyjadřování svých theorií, ke charakteristice svých oblíbených osobností, ke své propagandě i polemice. Kladouc svoji kritickou činnost stranou od theoretické a spekulativní aesthetiky, vyhýbalo se všeobecným abstraktním výkladtllTI systematickým a kromě Wienbargových »Aesthetische Feldziigc« (1834). v nichž, jak jsme viděli, jest ostatně též i-ečeno mnohem více problémů životníchn,ež aesthetických, nezanechalo takměř soustav , I,l.l n)'ch úvah theoretických o podstatě krásna, umění; o postavení poesie uprosti-ed ostatních uměleckých druhů a o jej ím poměru ke skutečnosti. Jednotlivé úvahy toho zpttsobu rozptýleny jsou nesoustavně a kuse v sbírkách statí příležitostně kritisujících neb polemisujících a omezují se z velké části na poznámky pouze nahozené a neprom)'šlené do konsekvenci. »Mladé Německo« ne&družuje tedy svou kritiku s filosofií a s aesthetikou, nýbrž spíše s žurnalismem a později s historií literární. Většina z hlavních spolutvttrctt »Mladého Německa« náležela životním povoláním značný čas novinái-ství: tak Gutzkow, Kiihne, Laube, Mundt,Wienbarg: škody, jež slohu i ideovému názoru generace - mladoněmecké phlišný vliv žurnalistiky phnesl, jsme již poznali. ?\" aopak dlužno vyznati, že opačně pttsobi'a kritika mladoněmecká blahodárně na novinái-ství německé. Kdežto v dvacátých letech byl