117 v pestrý a překvapující obraz než jako úměrné součástky v plastický celek. Stati mladoněmecké nejsou konstruovány ani harmonisovány : jest to pouhá improvisace. Vítězstvím feuilletonismu nad stilistickým uměním - tak dal by se naznačiti tento slohový charakter. na němž si mladoněmecká kritika tolik zakládala. Soustavně se chválí v té době »pikantnost, brillantnost« slohu, jeho »elegance a populárnost«. někdy vidí se v těchto vlastnostech modeFl1í protiváha proti starší plastice slohové - nikde neozývá se odpor proti povrchnímu francouzskému nátěru této c1Jvatné stilisace protI stálému pohrávání s obecenstvem, proti nekongruenci obrazů, proti nerhytmičnosti vět, proti nejednotné stavbě: stojíme v době největšího úpadku německého slohu, u posledních dúslec1ki'1 neblahého vlivu J ean Paulova. V rcholu dostupuje tato bezradnost v příčině kritického ocenění vnitřní i vnější formy literární, když objeví se a fanaticky se drží absurdní názor o výlučné pi-ípustnosti a vhodnosti prosy v literatui-e vskutku moderní. Proti Heineovi, jenž ve svém dúsledném individualismu vídal ve slohu výraz osobní rázovitosti spisovatelovy, přidali se vyznavači »Mladého Německa« spíše k Boerneovi, který pohlížel na sloh jako ne, charakteristikon národa a doplnili tento názor ještě thesí, že také doba, perioda. generace vtiskuje slohu svoje nesmazatelné stopy. V tom smyslu uvažoval ve svém programním díle Wienbarg o poměru verše a prosy v moderní době a vyjádi-il své uspokojení nad zdokonalováním se německé prosy po stránce rhytmické i malebné. Podobně postavil se k otázce slohu Laube a se stejně jemným citem jako b~- trým úsudkem vycítil nebezpečí plynoucí mladoněmeckému slohu přílišeného žurnalismu. S naivním radikalismem zasáhl db diskuss r. 1837. jíž se byl již před tím súčastnil úvahou v knize »Schriften. bunter Re1:he«, lVIundt ce}ým obšírným spisem »Dic Kunst der deutschen P1'osa«, kde »aestheticky, literárně-historicky a společensky« snažil se dok8.zati, že moderní doba pi-ipouští jen i-eč nevázanou; že se starým poetickým a životním názorem hvne i jeho šat, věH, že prosa. jak ji pod vlivy francoúzskými pěstují Heine, Gutz kow. Wienbarg, Laube má budoucnost, že kromě těchto vzorů poněkud choulostivých múže se mladé pokolení učiti vzornému slohu od Gentze, Rankehoa zvláště Varnhagena; probíraje jednotlivé genry literatury prosaické dává i soustavný návod k získání dobrého modeníího slohu. Vedle literárního dějepisce, jenž bohatě a rozmanitě hromadí a případně seskupuje hIstorickou látku, charakterisuje j i ve spojitosti s dobou, hlásí se v této knize důrazně též formalistický a normalisující pedant, jenž dává školské lekce o slohu. Jeho unifor-