11a vatelé kupící se kolem »M;ladého Německa« oklamati, jako Boerne pro Paul de Kocka. tak nadchnu 1 se Gutzkow pro E. Suea, ale nikoliv pouze pro okamžik, nýbrž pro většinu vlastní tvorby románové; jako Jean Paulovec Boerne následuje feui11etonistického pamfletistu Couriera. ducha J ean Pa~llovi pi-íbuzného, tak J ean Paulovec Gutzkow i se svými druhy vzhlíží 'se v planém feuilletonistickém kritikovi Jl1'les Janinovi, jenž neosvooozuje sice jejich úsudek, ale za to analogicky Jean Paulovi bortí ještě jejich chatrný sloh. Tak i z francouzského písemnictví brali stoupenci »l\1ladého Německa« tendence a doktriny společenské, Ječ nikoliv ideje a podněty literárně umělecké. Výsledkem synthese těchto cizích vlivll literárních s vlastním kritickým temperal1lentem za podmínek německého kulturního života v ti-idltých letech jest nový kritický názor »l\I1adého Německa« o podstatě a o účelu literatury. V nejpi-íki-ejším odporu proti posledním c1mrav}'111 v}'běžkúm romantiky, která nalézala v umění ~ltbec pCJuhou aesthetickou hru, doplňující ostatní skutečnost, postavili vyznavači ieleí mladoněmeckých poesii do samého sti-edu života, usilujíce () stálou a organickou jecinotu ObOll. Zivot budiž uměním a umění hudiž životem -- tak znělo jejich válečné heslo, ph jehož vyslovcJVái1Í Vš3k na slovo život byl kladen mnohem větší dúraz než na skJvo umění. Podobně pracovali k uskutečnění této jednoty na rozhraní XVIII. a XIX. století první romantikové - ale u nich byl vždy kladen dúraz na slovo umění. Byly-li však regenerační snahv jenských romantikú dosti abstraktní a nehledíc k poměru muže a ženy taki-ka nepromyšlené, pomýšlelo »Mladé Německo« na soustavnou a dl1skdnou regeneraci života dle oněch mravních a společenských zásad, jež pi'ijali ze Saínt-Símonismu. Podnikajíce stále velmi ostrou a pi-ikrou kritiku o stávajících politických, společenských, nábožensk,Srch a mravních poměrech svého domova, byli si jasni, že jednak výchovou mládeže, jednak odvahou k rozhodnému převratu lze pEspěti k regeneraci života a tím i k regeneraci poesie. Leč právě literaturu, k jejíž obrození se jejich úsilí neslo, postavili zas do služeb života: i ona měla vychovávat -- odtud snaha po charakternosti v ní, i ona měla buditi odvahu - odtud její touha po činu. V této utilitm istické tendenci, vnucované veškeré poesii, v této redukci literatury n;l p0uhý prosti-edek výchovný, v tomto krajním podřízení myšlenky činu, citu, vúli spočívá základní idea namnoze hlásaná s fanatismem. \iVienbarg'Covy »Aesthetische Feldziige« formulovaly ty požadav.ky se skrytou pi'íldonou k starší romantice, Gutzkow zdůraznil je zvláště ve své knize o Boerneovi, kde vúči všem námitkám aesthetiků na 8