110 vědomostmi detailními, naplněn hlubokou úctou k předmětu svého zkoumání, maje pohotově mnoho pHpadných analogií, zcela podobně jako Gervinus, jenž právě tehdy zahajuje vědecké zkoumání ve smyslu filologie goetheovské. V tomto okamžení končí škaredé divadlo osobní nenávisti ke Goetheovi a začíná doba historického studia jeho díla. Jest zásluhou »Mladého Německa«, že zprostředkovalo tento přechod. Vybojovala-li si mladoně~ecká generace svůj zcela osobní a n(,vý vztah ku Goetheovi proti mínění svých jednostranně odmítavých učitelt1 a své vlažné a lhostejné doby, musila také ostře reagovati proti běžným názorťtm, když přimykala se oddaně a těsně k moderní Francii a k jejímu umění literárnímu. Kdežto XVII. a XVIII. stol. v Německu stálo nepí-etržitě pod mocným vlivem francouzských ideí i slovesných forem, nastal v klassickém období převrat. Lessing učinil rozhodný konec nadvládě francouzské ttagoedie a francouzské antiky v rokoku: Herder zavedl do studia literatury a kultury místo kritickyaesthetických hledišť francouzských historická krite.ria anglická; Goethe, ač stále zaměstnán pozorováním a zkoumáním francouzské vzdělanosti, vykázal jí mezi vlivy na vlastní osobnost místo naprosto podružné; Schiller zpracoval a strávil prvky přijaté z francouzského klassického dramatu k nepoznání. Ani básnický universalismus romantiků neměl hlubších vztahů k francouzskému umění: pro Schlege1y i Tiecka představovali románský živel v poesii Italové Dante, Ariost'l. Tasso, Gozzi, Španělé Calderon a Lope de Vega, mladší romantika pak vědomě se zahloubala výlučně do původní minulosti národní. do lidového umění literárního a přijala nejvýše jen z anglického románu Scottova inspiraci. Současně hlásaly války za osvobození politickou krajní emancipaci ode všeho francouzského; německá idealistická spekulace filosofická postavila se v krajní odpor k mosofickému empirismu a materialismu francouzskému; z romantiky vzešlé historické a filolcgické studium nejen látkově, nýbrž i met hodie-k" čelilo vědě francouzské. Teprve v třicátých letech nastal převrat. Počátky nového názoru na Francii jsou politické: reakci a autoritami stísněné Německo poznalo za R}-nem vyšší a svobodnější sloh občanského života; přirozenější a volnější podmínky veJ-ejného mínění; bohatější a radostnější skutečnost konstituční. To byio veliké naučení, jež r. 1830 dala červnová revoluce, jejíž historický dosah byl vlastně tak nepatrný. Všickni stoupenci mladoněmeckého hnutí byli mocně vzrušeni: Boerneovi pak dostačila povrchní revoluce za hlavní motiv celé ži-