109 mimo životní skutečnost a snažila se kontrast pí-eklenouti dobrodružným humorem a pohrávající sí ironii, tam Goethe hlásal i prováděl úplné splynutí života s poesií,· a to života všelidského s básnictvím evropským j za cenu domnělého zevšednění poesie, ztrivialisování umění, zobčanštění románu i dramatu. V té pí'íčiněJest Goethe, třebas že se sám v mužn)"Ch a stúeckých letech odvrátil od německého života, který shledával politicky i společensky zceia nicotným, nejen největším osvoboditelem německého národa, nýbrž i pi-ímo vůdcem a učitelem mladé literatury, hlásící se vědomě a rozhodně k jednotě života a umění. Kdežto Wienbarg pouze aforisticky napovídá a naznačuje v stati stručné a nedokumentované, podává Gutzkow soustavný a zdůvodněný rozbor v podrobné monografii, kdež přistupuje k složitému zjevu Goethenvu jako apologetický kritik i parainetický literární historik. Odmítnuv rozhodně a úspěšně Menzelovu nenávist ku Goetheovi í-adou kritických poznámek, vykládá Gutzkow až do jednotlivostí podmínky, z nichž Goethe vyrostl, stupně jeho vývoje, analysuje nepředpojatě obsah krásna u Goethea i šíři jeho životní filosofie a přistupuje k synth('l;i, kdež zaznívají soudy s Wienbargem značně souhlasné. V době sportl dogmatické filosofie se skutečností, politických tendencí s poesií, literatury výlučně národnostní s všesvětovým názorem aesthetickým zjevuje se Goethe jako rozhodčí pro mladé pokolení, znepokojené všemi těmito ideovými konflikty a vyvrací značnou j-adu bludi't velmi nebezpečných. Hlásá právo osobitosti v umění, založe· ném na individuelnosti krásy a na subjektivnosti názoru; odmítá kusou a znásilúující tendenci politickou a zkostnatělý dogmatismus systemu ~ učí »světové literatuj-e« a upozorúuje současnou dobu na v)Tznačného pj'edstavitele jejího na Hyrona, jehož vzor může býti hluboce významn}'m a oplodúujícím. Oba tyto souhlasné projevy pj'inášejí naprosto nová hlediska do kritického posuzování v)'znamu Goetheova. hlediska. která .1 sem pak majetkem celého hnutí. Zdůrazněním universální světovosti Goetheovy ulamuje se hrot úzkoprsosti národnostní a vlastenecké: v)'kladem historickým, jenžvecle k plnému osvětlení individuality lidské i básnické. vyvrací se námitky kladené v schematickém aprio· rismu; odmítnutím hledišť tendenčních při analyse bytosti Goethem·y otevírají se dvd-e klidné objektivitě: posléze naprostým pomíjením úzkoprse osobních zálib a aversí, obracejících se k živé osobnosti Goetheově, pozvedá se bytost básníkova na předmět historického V),· kladu. A k tomuto výkladu přistupuje hned sám Gutzkow, vyzbrojen