107 šlenky projádi-ené sl()\;esně nečiní se naprosto rozdílu: literární i politické proudy líčí se stejným způsobem: v obou případech studuje se osobní chétrakter jako podklad charakteru literárního neb politického; drobné anekdoty vždy provázejí a oživují charakteristiku. Společná forma jest u Boernea i u Mladého Německa výrazem společného názoru: v ObOll pi-ípadech zapi-isáhlí liberálové a demokrati, vyznavači státní jednoty Německa, založené na společné svobodě a solidárnosti, přímo vyhledávají pi-íležitost, kde by bylo možno útočiti na ztuhlé tradice státního a,o církevního legitimismu, buditi ospalé vědomí národní, vystavovati cizí příklady občanské neodvislosti a rovnoprávnosti. Není sporu, že mladoněmečtí kritikové stojí technicky značně nad Doernem : dovedou vypracovati uzavřenou charakteristiku autora, široce podmalovati osobnost líčeného jednotlivce, barvami zachycující ráz doby, bystře zařaditi význam jednotlivé knihy, jednotlivého divadelního pi-edstavení do vývojového i-etězce, což vše bylo Boerneovi odepřeno; při tom však sdílejí se o základní vadu jeho kritiky: ulpívají většinou pouze na látkové povaze díla; nevystihujíce naprosto poslední jeho psychologický kořen, náladové jeho ovzduší, formální jeho osobitost. Schází jim vsem O!1a nevystihle jemná a nekonečně pronikavá vnímavost a citlivost kritického imprcssionisty Heinea, jemuž se obdívovali, nechápajíce však ph tom darů jeho nejvzácnějších a nezastiženi vlastně subtilnějším jeho vlivem. Přijali z Heinea spíše jeho kritické tendence než jeho kritické umění: Wienbarg v programmatické své knize, Gutzkow a 1\1 unclt v obou nejvíce inkriminovaných románech, všickni v četných statích a kritikách vykazují jako Heine moderníin literaturám význačné místo v boj i za práva »oduševnělé smYElnosti« proti kl-esťanskému asketismu, za osvobození třídní orl tlaku privilegovaných stavll, za plnost moderního života vykupující z romantického vzki-išení mátožného sti"-edověku. Leč celkem vlivu Heineova na »Mladé Německo« nelze přeceňovati: mladému pokolení byl znám, leč vzdálen svojí romanticky ironickou lyrikou, kterou 'Vienbarg podcC1'íoval a Gutzkow odmítal: všeobecný ohlas vzbudily mezi mladoněmeck}'mi, literáty jen jeho »Reisebilder«a jednotliv\? skizznvité novinářské dopisy z Paříže - ale veliké knihy kulturní filos,ofie, v uichž jest vlastně vyložen a spolu uskutečněn Heinetlv celý plán myšlenkový, dotud vyšly jen částečně a nebyly v celém svém dosahu pochopeny. T rojí tento vliv kritický, vycházející od Menzela, Boernea a Heinea, doplnilo si »Mladé Německo« i~adou dalších rozhodně Ptl-