106 10va shodovala se s kritikou mladoněmeckou jak v tendencích tak ve formách a v slohové povaze. Předem neseno jest obojí kritické dílo mocnou a odhodlanou touhou národní regenerace: literatura má býti prosti-edkem charakterní i ideové obrody národa německého, který dle mínění Menzelova stúně a hyne cizáctvím, aestheticismem a kriticismem Goetheovým, dle mínění »Mladého Německa« fiktivností. změkčilostí, fantastičnosti. hravostí školy romantické. Dle intensity odporu proti zhoubným pi-evládajícím rysům doby a dle schopnosti pi-ispěti k obrodě národní posuzují se v obou táborech osobnosti a díla; upřímný, překypující zápal vlastenecký, který pociťuje zvláštní uspokojivé sebevědomí vůči cizině, kromě Menzela nikde nešlehá tak jasně jako u \Vienbarga; mladiství, ze školních škamen sotva vyšlí kritikové třicátýc11 let právě jako pokažený školomet stuttgartský pojímají poslání kritika jako missi paedagogiky národní. Národně paedágogická ta tendence užívá stejných forem kritických: souborn)- posudek cel~ho odvětví vědního, retrospektivní pohledy do starších období literárních, úhrnné úvahy o jednotlivých proudech literárních, utl-ídění dle základních tendencí - to vše přešlo z Menzelova Litteraturblattu a z jeho »Deutsche Litteratur« do mladoněmecké kritiky. jak zejména dokazují dvě dú1ežité sbírky literárních essayí i referát IGutzkowovy dvojdílné »Beitriig:c z'ur Gedichte der neuesten Literatur« (1836) a Laubeovy »Mode1'lle Clwrakteristiken« (1835). I sloh jest namnoze pi-íbuzný : zejména v prvních letech útoku a obrany píší literáti mladoněmečtí oním vzrušeným a vášnivým stilem, útočícím nejen na rozum. nýbrž i na cit a vůli, stilem rhetorického nadšení a sarkastického posměchu. hlučné výzvy a soukromé zlomyslnosti. v jakém si libm-al Menzel. Jest-li mladoněmecké pokolení Menzelovi pi-íbuzno po tolika významných stránkách, liší se přece od něho ve věci zvláště rozhodné: v politickém pľesvědčenÍ a v politické kritice. Tu byl učitelem a vwrem mHídeže republikán a demokrat, frankofil a pľece německý vlastenec Boerne: kdekoliv u »Mladého Německa« inspiruje se literární kritika vlivy politickými, můžeme hned hledati působení Boerneovo, Boerne dovedl psáti o knihách jako o politických událostech a o vei-ejnýeh záležitostech jako o věcech literatury: v tom šlo »Mlac1é Němccko« za ním: co jest v Boerneových »Briefe aus Púis« pouhým náčrtem, pouhou vtipnou glossou, stává se v Gutzkowových dvou svazcích politických charakteristik »Oeffentliche Charaktcrc« (1835) Cl »Dic Zcitgcnossen« (1837) vypracovanou a dobi'e využívanou methodou. J\Iezi lidmi činu promítnutého do vei-ejnosti a mezi lidmi my-