104 knihy celého hnutí z pera VV ienbargova novellistiku nového gemu od Laubchc a Mundta. Rok 1835, rok to nejvyššího vzepětí a spolu nejhlubšího pokoření, shrnuje vše: ti-i neústrojné romány i-ešící problemy náboženské i sensualistické emancipace,. Gutzkowovu »vVally«, J\ltmcltovll »1\1adonnu« a Kiihneovu »QuaranUinu«; něk~)lik svazkú kritických charakteristik od Laubeho a vVienbarga; nový časopise.cký orgán hnutí, redigovaný Mundtem, a smělý plán veliké revue, (lsn'ovan)' Gutzkowem a vVienbargem a potlačený v zárodcích censurou; Bettininy polopravdivé, polofiktivní listy ke Goetheoví i Mundtovtl oslavnou knihu o Charlottě Steiglitz; i z vrstev skupině dosti vzdálených vycházejí tentokráte spisy spi'ízněné, ať je to již drama Biichnerovo či vědecká díla, Strattszovo a Gervinovo. Ve dvou letech, následujících po osudném ediktu, jeví se depresse, uklidnění, ale i ujasnění a soustředění. Jedni ze skupiny mladoněmecké sestavují a shrnuji své starší kritické stati do pestr)Th essayistických sbírek: tak Gutzkow, Kiihne, Marggraff, Mundt; druzí oddechujíce si od polemické vřavy a od vášně agitační domyšlují a formulují mnohé problemy, tušené nejasně a zmateně: Mundt otázku formy, Gutzkow poměr ke Goetheovi a vztah k moderní filosofii dějin. Když vydáno ještě několik svazků sebraných kritických statí, literárních podobizen, kulturněhistorických charakteristik, cestopisných causerií, nadchází asi r. 18~9 chvíle, kdy mladoněmecké pokolení jako poutník zahybající novým směrem. touží po trošce retrospektivy a nalézá dosti klidné objektivnosti i případnou perspektivní vzdálenost, aby mohlo účtovati s minulostí kriticky a historicky: sám organisator a vůdce skupiny Gntzkow v stati »Vergangenheit und Gegenwart« podává pragmatický a zevrubný výklad hnutí a další historické i kritické přehledy »poslední německé literární í kulturní epochy« následují. Roku 1840, když německé básnictví opanuje t. zv. poesii revoluční a německou kritiku literárně-filosofická hlediska Hegelovců, náleží Mladé Německo již minulosti. Již prostý bibliografický přehled literární produkce mladoněmecké ukazuje, že v ní převládá kritika nad všemi ostatními gemy. Učitelé »~\nac1ého Německa« Menzel, Boerne. Heine byli značnou měrou kritiky, Menzel kritikem tendenčním, Boerne·kritikem politickým, Heine kritikem kulturně-filosofickým. Sami duševní vůdcové školy mladoněmecké Gutzkow a Wienbarg propagovali ve vrcholných létech hnutí nové tendence a především kriticky a literárně-theoreticky; Mundt byl kritik a' literární historik z povolání pro cel)' život: Laube alespoi'í v době dehutll pracovalo kritických referátech a charakteristikách: