102 nost žurnalistickou, neorganický sloh novellistický, inspirovaný zpola Jean Pan lem zpola Tieckem, sklon k theologické kritice, nekrocenou psavost, poti'eboval, veden mocně vystupujícím rysem své pseudoindividualistické povahy, společenských a literárních styktl, strannické koterie a navazoval proto hojné styky mezi druhy vlastních tendencí a zálib. Pj'-ipoutal k sobě trochu frivolního Heineovce, pružného, lehkého a chvastavého H eiJl1-ic1ta Laube (1806-1884), který vždy l~j"i vší své mělkosti a neptlVodnosti dovedl suggestivně vnutiti obecenstvu zájem o názory a touhy, pochybnosti a odpory mladého pokolení, ať již jako obratný redaktor časopisu založeného na koncessích čtenái-stvu, ať již jako vtipný a hbitý novinái-, ať již jako obzíravý a dobře školen}' divadelní kritik, ať ji~ jako mnohoslovný autor romántl silnou tendencí podmalovaných. Ti-etí z mladých duchů, cítících solidárnost školy a toužících uplatniti j i v některých úspěšných podnících, starší poněkud LI/dolf f,Vie71barg (1802-1872), byl muž odlišného natllre1u: uzavi'en}", učen}' myslitel šírokého rozhledu, podmíněného vědeckým povoláním, jenž dovedl přesně, jasně a vkusně, ač poněkud emfatícky zdúvodniti a vyjádřiti, co ostatní nejasně tušili. nepokojně pociťovali a zajíkavě napovídali. Dva literáti, spíše z professe vněj~í než z potřeby vnitřní, málo původní a málo osobití spisovatelé Thcodo}' MU71dt (1808~1861) a Gus/m' Kiihnc (1806-1888), kteE těkajíce mezi kritikou romantickou a recensentským mechanismem Hegeliant'1, mezi feui1letonistickou povídavostí o knihách a zdokonalující se technikou biograficky i kritícky charakterisující literární podohiznou, mezi společensky ironisující causerií a zmateně propagujícím článkem tendenčním, tito literární karieristé přidružili se, doufajíce v snazší možnost literárního proniknutí. Několik vnitřně spi-ízněných duchtl zllstalo stranou, nesnúíc si uvědomiti pi-íslušenství ke skupině, stále ještě nevyhraněné: nelze pi-ece přehlédnoutí, že Ceorp; Biich1U:r ( 1813- 1 837) ve fragmel)tárním svém díle básnickém dovedl tvarově. stilově a originelně ztělesniti mladoněmecký názor o složité pestrosti a intensivní síle skutečnosti, o kollektivní hybné síle v děj inách, o ceně a kráse činu: že všecko lžibohoslovecké rozumování a hovoření o náboženských otázkách, jež vyplňovalo vedle nekonečných diskussí o emancipaci smyslů, lásky, ženy tolik romántl a novell, bylo pouh}"m prllvodním zjevem rozhodného a průkopného činu Strauszova:/ že kritikové Alex . .Jung (1799-1884) a Herrma1l11 Marggraff (1809 -'1864) postavili svůj rozhled, svůj dllvtip, svoji v}"mluvnost, svoje umění char'akteristiky do služeb literárních tendencí, propagovaných Qutzkowem a formulovaných \Vienbargern. Poznáme zevrulmě. které