CHARAKTER KRITIKY MLADONĚMECKÉ. Vedle základních děl Boerneovy politické a Heineovy kulturně filosofické kritiky objevují se v ti-icátých letech v Německu vždy četnější a smélejší kritické a belletristické, tendenční a propagační spisy mladého, dopísemnictví vstupujícího pokolení, jež hlásí se k moderním a pokrokovým zásadám, Boernem a Heinem do německé li~ teratl1ry uvedcll}"m a jež s touze mladistvou odvahou a neohrožeností posuzuje i odsuzuje dosavadní společenské, politické i literární poměry. Na počátku třicátých let jest tato mládež, kupící se kolem belletristických a kritických časopisů starších i zakládající listy nové. dvacetiletá až třicetiletá. Roku 1833, kdy skupina ta se soustředí a vyhraňuje, čítá její průkopník a organisator Kari Gutzkow dvaadvacet let, její aesthetický theoretik Ludolf Wienbarg jedenati-icet roktl; kritik a charakteristik školy Theodor Mundt jest tehdy pětadvacetiletý, její feuilletonistický novellista a romanopisec Heinrich Laube i pi-edčasný kritický epigon svých druhů Gustav Kuhne jsou sedmadvacetiletí: jest tu tedy generace literárních debutantt"t, jichž díla a podniky rodí se z mladistv6 pi-ekypující síly, jsouce provázeny výbuchy vášnivého temperamentu. Všickni tito souvěkovci spojeni jsou také spolcčný'm původem: jsou to vesměs Severoněmci, mnozí pak čistokrevní Prusové. vVienbarg pocházel z Altony, Kuhne z Magdeburku; do kolébky Gutzkowovy v Berlíně i do kolébky Mundtovy v Postupimi padalo jasné, ale studené světlo pruských sídelních měst; Laube vyrostl z ubohých poměrů chudičké rodině ve Sprottavě v pruském Slezsku. u všech členů této skupiny hlásí se význačně vyhraněný národní charakter pruský, podmíněný těžkým a tvrdým bojem o chléb s domovem drsným a neúrodným a vychovaný pi'-ísnotl vojenskou a úřednickou kázní státu Hohenzollernů. Tento charakter, o který se značnou měrou sdílel také Tieck, projevil se v dílech t. zv. mladší školy romantické, logičností hnanou až k paradoxu, podivínskou ps)Chologickou dialektikou, přesvědčující, ba témě!- zdrcující