98 posouzen. Proto jest i v}'klad romantiky restaurací životních forem sti-edověkých jednostranný; Heine pomíjí naprosto ostatní myšlenkovékoi-eny romantiky, a to nejen, jak Elster ukázal, jeho individualism, ale i jeho aestheticism, který tak těsně souvisí s výmarsk}'m klassicismem; nevykládá též ani morálních a sociálních, ani metafysických a mystických ideí romantismu, jež sdruženy teprve ucelují obraz hnutí. Po té stránce nová díla o německé romantice, jež' hestoupila až na filosofické a dějinné dno problémů, pi-edstihla Heinea úplně, byť jen ve výjimečných případech honosila se silou a živostí jeho charakteristiky. Leč nedostiženy zůstávají Heineovy podobizny předních hlav romantických autorů, kreslené hned se sympathií hned s ironií, podobizny, na nichž spolupracovala bystrá introspekce psychologická, dobrá znalost děl, intimní vniknutí do životních poměrla konečně i čistě Heineovský smysl pro literární chronique scandaleuse. Válečnému a kritickému účelu knihy znamenitě odpovídá, že na jejím vzniku měly účast vedle chápajících a vystihujících sympathií i pJ-ísně soudící antipathie, žeautoi-i a díla nevykládají se pouze v příčinných vztazích k době svojí, nýbrž i v hodnotných vztazích k budoucnosti. Věru, odečte-li se pJ-ípad Novalisúv, jehož celý filosofický, básnický a zejména iniciativní a inspirační význam Heine 'rúznorodou svou organisací duševní nemohl pochopiti, nezůstalo z romantikú německých nic více, než co právě příkrý Heine prohlásil za schopno života; i nejosti~ejší slova, jež vyřkl o A.' VIJ. Schlegelovi, Z. Wernerovi, de la Mottc Fouquéovi došla v literárních dějinách, soudících z časové i ideové dálky, úplného potvrzení. Casto jest vyznati učenci, pracujicímu methodicky o téže látce, že po dlouhém šetření dochází týchž výsledků, jichž byl intuicí a vtipem došel Heine, leč že nedovede jich formulovati s tou obdivuhodnou plastičností a živostí, jež byla božským darem básníkovým. Kniha o romantice má ve vnitřním životě Heineově význam i tím. že Heine si v ní definitivně ujasnil poměr svůj ke Goetheovi, jenž podlehl II něho i-adě změn. Do vydání »Buch der Lieder« (1827) Heine snažil se pochopiti Goethea a, jak svrchu ukázáno, nalézal pro tu snahu vzácné podpory v rctdině Varnhagenově. Nepříznivý dojem návštěvy ve Výmaru, příkré slovo Goetheovo o prvním velkém souboru Heineovy poesie vznítily ostrý, osobní hněv uraženého mladého geni~. Heine bral výtky Boerneovy a Menzelovy za své, avšak jen potud, pokud zasahovaly Goetheovu osobnost, nikoliv jeho dílo; tehdy stavěl GoethellV archaistický a aesthetický směr rád v pHmý protiklad k moderní, životné a aktuelní literatuře. Po Goetheově smrti disharmonie se vyrovnala; Heine v prostředí pařížském promyslil