jen chvatně a povrchně, onen myšlenkový, umělecký a literární sti-edověk, jehož romantism německý jest znovuzrozením a analysuje renaissanční novoklassicism, ztělesněný nejmohutněji Lessingem a Goethem, onen novoklassicism, proti němuž romanti~a jest vyslovenou reakcí. V tomto oddílu, do něhož se vešlo vylíčení stí-edověké malby i architektury, skizza německého vlasteneckého hnutí i zvláštní monografie o Goetheovi a jeho okolí, podává Heine s větším štěstím širokou malbu prostí-edí než individuelní charakteristiku, stanoví přesněji vlldčí ideje doby než hodnotu a ráz jejích děl; ke konci. mluvě o Goetheovi, ztrácí vědomí základního plldorysu a hromadí jednotlivosti, zajímavé pro čtenái-e francouzského. Kniha druhá a ti-eti, z nichž tato v německém druhém vydání doznala značného rozmnožení textového, stojí ve znamení charakteristiky individuelní: jako v historicky sestavené gallerii portraittl sledují tu širokým! rýsy malované, ale při tom psychologicky interprctující podobizny pi-edních romantických básníkll a spisovatelll. Knih-a druhá objímá starši školu romantickou, dvojici bratí-í Schlegelů, z nichž Friedrich právem staven jest Heinem v popředí na rozdíl od populárního názoru. Tiecka v rtlzných údobích tvorby i názoru. Schellinga a jeho školu a Novalise, k němuž poněkud neorganicky pi-ičleněn jest E. T. A. Hoffmann. Kniha ti-etí studuje záhadný a originelní charakter umění Brentanova a Arnimova; v souvislosti s Jeanem Paulem, dobře vystiženým, všímá si jeho mladoněmeck)'Ch epigonll, propracovávajících se vždy více i k samostatnosti formální: na romanopisci de la Motte Fouquéovi, na dramatiku Z. \Vernerovi a lyriku Uhlandovi analysuje typický průměr romantiky. Vystihnuv ještě stručně ohlas romantiky ve sféře života politického a náboženského, kde jeví se reakcí a ultramontanismem, zhodnotiv výhlídky analogických tendencí v kultuře francouzské, rozhoupává Heine smělou rukou stoupence Saint-Simonova zvony, vítající příchod ,nové literatury a nové společnosti moderní. Dílo, jehož první kniha není dosti úměrně komponována, hromadíc mnoho disparátních jednotlivostí a rozbíhajíc se v četné digresse, nabývá v druhé a třetí své části zvláštní přehlednosti a jasnosti, rozmanitosti a živosti. Předmět prvního dílu, vyšetřujícího všeobecný charakter romantiky, její podmínky, její průpravu, neovládal' Heine zcela: stí-edověk znal pouze povrchně; vědomosti jeho o· středověké poesi i německé, získané za chvatných a nesoustavných germanistick)'ch studií u učenců nikoli vesměs vynikajících, hyly kusé; materiál sehraný o Goetheovi nehyl utI-íděn, rozlišen, správně