Jehova sám, jenž se pi-ipravuje k smrti. Znali jsme jej tak dobi-e od kolébky v Egyptě, když byl vychováván mezi božskými telaty, krokoqily, svatými cibulemi, ibisy a kočkami. - Viděli jsme jej. jak dal s bohem těmto druhům her svého dětství a obeliskům a sfingám svého rodného nílského údolí a stal se malým bohem - králem u chudého pastýi-ského národa a ve svém vlastním palácovém chrámu bydlel. - Viděli jsme jej později, jak pi-išel do styku s assyrskobabylonskou vzdělano;,tí a odložil své pHliš lidské vášně a již neplil samý hněv a samí lt1 pomstu, alespotl hned nehHmal pro každou hloupost. - Viděli jsme, jak se přestěhoval do Říma, do hlavního města, jak se zi-ekl všech národních pi-edsudků, jak prohlásil nebeskou rovnost všech národl1 a takovými krásnými frásemi utvořil opposici proti starému Jupiterovi a tak dlouho intrikoval, až se dostal k vládě a s Kapitolu město a. svět, urbem et orbem, ovládal. Viděli jsme. jak se vždy stával více duchovnějším, jak kvílel s něžnou blažeností, jak se stal láskyplným otcem, všeobecným liciumilem, obšťastúovatelem světa, filanthropem --- ale již nic nemohlo mu pomoci -- Slyšíte zvoniti zvoneček? Poklekněte - nesou svaté svátosti umírajícímu bohu.« - Kanta srovnává Heine po té duchaplně a paradoxně s Robespierrem: dovozuje, že podvrátiv trojí diikaz božské jsoucnosti a přeloživ boha do sféry noumen, zřítil Kant pHmo nihilisticky všecky základ~y náboženského světa a že nedovedl tento negací zi-ícený vesmír rekonstnlOvati rozumem praktick}'·nl. Kant jest poslední \slovo německé filosofie, má-li se od něho postoupiti ku předu, nezbývá než proměniti myšlenku v čin, spekulaci v revoluci. Jeho epigoni jsou pouhou retardacl vývoje, ať již konstruujíce na základě individualistického idealismu vesmír, jako Fichte, ať již v nepochopení pantheismu vyvozují z pi-írodní filosofie učení o absolutnu jako Schelling, ať j iupadají do mystické přírodní filosofie jako Oken, Adam Muller, Géirres, SteHens, již stávají se konečně i náboženskými reakcionál-i. r..lluvě o filosofech pokantovských, pozbývá Heine pevné pl1dy a neovládaje učení jejich tak, aby je mohl vystihnouti pi-esnou a stručnou formulí, pomáhá si literárními a životopisnými detaily. I jest kniha »Zur Geschichte der Religion unci Philosophie in Dcu~schland« dílo jistě vynikající a podává vedle rysů osti-e chankterisujících i hluboké pohledy do podstaty myšlenkového vývoje, třeba že přísný Keiter snaží se to upHti, pi-irovnávaje je poněkud kousavě k průvodci cizinců ve velikém městě, jenž zná a vypráví mnoho zajímavých a pikantních anekdot, zanedbávaje věci důležité a nutné