94 Heine dostatečně opřtti několika dtlVody: ukazuje, jak protestanti srn vymýtil z křesťanství veškeré živly indicko-gnostické a posílil prvky židovsko-deistické, čimž ve víí-e znásobena byla stránka rozuml! kritického vúči rozumu kontemplativnímu; vysvětluje pl-ípadně. že SH)bodn}' v}'klad bible uplatnil práva a schopnosti rozumu; dovozuje, jak Luther odstranil všecky distinkce mezi pravdou filc;sofickOlI a theologickou a s podrobnou znalostí literární, podporovanou vZáCn}'Dl pochopením, líčí, jak Luther dal počátek nové svobodné periodě literární, která proti stí-edověkému, romantickému, epickému, objektivnímu a naivnímu písemnictví přináší literaturu klassickou. Iyríckou, subjektivní, kritickou a reflexivní. Méně jasně a přesně precisoval Heine poměr Lutherův k tehdejší církvi a k tehdejšímu papežství. Dualismus nazarenství a hellenství kalil v té věci jeho jasnS' zrak. Luther jest mu v jádře »nazarenem« a proto oc1ptlrCem hellenskéhn' sensualismu renaissančních hedoniktl. zastupujících v církvi smír krajního sUDranatural ismu křesťanského s přirozenou smyslností mladých národů. Ale Lutherův boj proti coelibátu, jeho uvolnění práv těla a i jeho dolíčený rationalismus sbližují jej spíše s »helleny« než ,; nazarenskými rigoristy: tohoto dějinného a psychologického konfliktu nedovedl Heine rozluštiti. Oba dily o revoluci filosofické postupují přirozeně a logicky, beze skoků a bez násilností. Z Descartesa, davšího filosofii samosprávu, vyvěrají th proudy: anglický a francouzský materialism a empirism, Leibnitzův idealism vyrovnávající se s křesťanstvím a Spinozův pantheismus, jenž jest utajovaným a nepi'-iznaným vlastním náboženstvím Německa. Od Leibnitze pi-es Wolffa postupuje racionalism německý, jenž v první fási podpírá orthodoxii, aby v druhé tím úporněji se vrhl na podstatu křesťanství vtlbec. Se spravedlností, jež sine ira et studio vykládá význam Nicolaiův. s podrobnou znalostí, jeZ objasŤlUje poměr J\fendelssohntlv k talmudistické orthodoxii. kreslí Heine německý racionalism detailně, až přichází k Lessingovi. miláčkovi svého srdce, jenž osvobodiv duch od písmeny, stal se bezprosti-edním předchůdcem Kantovy filosofické kritiky. Jen filosof dějin. který jest spolu básníkem. mohl vystihnouti náladu. šeřící se nad posledními konsekvencemi filosofické kritiky tak, jak učinil Heine v obdivuhodných následujících větách, zavírajících druhou knihu díla: »0 této katastrofě. o 21. lednu deismu. promluvíme v příštím oddíle. Zvláštní hrůza, tajemná pieta nedovoluje nám dnes, abychom psali dále. Naše hrud jest plna strašného soucitu - jest to starý