9'3 mítaje výlučný aestheticism, i on sleduje cíle kulturní a sociální. Jest však blíže Heineovi než paní de Stael, volaje od snění k činu, od ·meditace k akci. od epikureismu uměleckého požitku k ráznému občanskému skutku, od Goethea do budoucnosti; v prvním ~ydání knihy dobře ukrývá své reakční tendence a umí zchytrale lákati k sobě novou generaci. Hodnotně i technicky Menzel stojí však hluboko pod paní de Stačl i pod Heinem: vyšed z publicistické praxe, neznaje než úzký obzor své domoviny a svého púsobiště, upadaje často do karatelského lajícího tónu, vytvohl ve své »Deutsche Litteratur« díle suché, papírové, chatrné, školácky i pedanticky disponované. jež má právě tak daleko k romantické malebnosti díla »l'Allemagne« jako k ideové a slohové ohňostrojnosti knihy »Die romantische Schule«. Z obou Heineových kulturně filosofických děl, skládajících jednotný celek, požívá práce starší »Die romantische Schule« větší slávy a bývá častěji analysována než pozdější její doplněk. Myslím, že neprávem a neváhám, ruše sice chronologický postup, pi'-edeslati rozbor díla »Zur Geschichte der Religion und Philosophie in Deutschland«. nčel této knihy jest informativní; německý autor chce uvésti nezasvěcené obecenstvo francouzské do samého ústředí spekulace svého národa, aniž by unavoval je přítěží vědecké nomenklatury. učeneckých definicí, bibliografického apparátu. Chce mu ukázati. že současně s francouzskou politickou a sociální revolucí provedena byla v Německu revoluce myšlenková, od věkt! chystaná, jež jest v}'znaJPnou prllpravou velkého sociálního převratu. jemuž patří budoucnost. Heine chtěl tedy zároveň poučit i propagovat; současně podávat studii historického vývoje ideí i vyšetřovat podmínky očekávanýcha ždaných převratll, na které hleděl s nadějemi i s názory pravého stoupence Saint-Simonova i Enfantinova. Trojčlenná disposice díla přesně a případně pi'-ilehá k základní myšlence, objasniti historický vývoj i obsah německé spekulativní revoluce: první kniha sleduje její základní útvar náboženský, představovaný Lutherem a protestantstvím; druhá skizzuje přední hlavy německých pantheistů a racionalistú, kteří· jsou pi'-edchúdci revoluce filosofické; třetí kniha seskupující své vývody kolem osobnosti Kantovy, Fichteovy a Schellingovy líčí filosofickou revoluci samu až ke chvíli, kdy Hegel béře její otěže do svých mocných rukou. Pojmouti německé protestantství jako nutnou a úspěšnou průpravu revoluce filosofiáé bylo dosti smělou hypothesou, již dovedl však