slednost ústí-edního principu o mravním pokroku lidstva zastl-ena jest živostí popisů literárnich děl a duchaplností takl-ka portretnÍéh charakteristik; ztrnulost autorčina pietistického liberalismu dobře jest maskována osobním, ba ženským vztahem ke všem líčeným auton''tm a knihám. K proslulé té knize druží se Heineova díla bezprostředně. »pie rcmantische Schule« jest, jak Heine výslovně podotýká, doplúkerh. korrektivem a vyvrácením spisu paní de Stačl; platí to však i o knize druhé, která podává historické podmínky a pí-edpoldady ideí romantickou školou vyj ádl-ených. Heineovi a paní de Stae! společný jest předmět rozboru, šíře a hloubka výkladu, všeobecnost hlediska kulturního, snaha podati v historii literární filosofii děj in. schopnost živé charakteristiky a duchaplnost kritických analysí. Leč čtvrt století, jež leží mezi publikací díla paní de Stačl a knih Heineových. hlásí se důrazně. Z essaye protestantské a~ltorky mluví k nám Německo válek za osvobození, pyšnící se kritickou filosofií, klassickou a romantickou poesií, metafysickým idealismem,ale ujařmené politicky, spoutané hospodářsky, nezralé společensky. Německo entl111siastické a legitimistické, Německo pozorované očima A. \"J. Schlegela. Z děl Saínt-Simonského mysli~ele mluví k nám Německo třicátých let, oddané bezuzdné skepsi levice hegelovské, odhazující poesiromantickou, překonávající spiritualism a metafysiku, živené liberálními idejemi červnové revoluce, organisující dělnictvo, emancipující se sociálně, Německo kritické a radikální. Německo pozorované očima H. Heinea. Paní de Stae! líčí německou romantiku jako velkou skutečnost, ukrývající prvky dalšího klidného rozvoje; H. Heine jako odbytou minulost, nad jejímiž troskami teprve mi'1že vzejíti zdr~avá a silná budoucnost. Proto jest paní de Stad Goetheovi problémem. k němuž dlužno proniknouti, Heineovi problémem, jejž dlužno pioekonati. Paní de Stačl jest apoštolkou láesťanského romantismu. citové exaltace, mravní discipliny, apoštolkou království a poi-ádku; Heine jest hlasatelem sensuelního realismu, rozumové kritikv, rozpoutání osobnosti, hlasatelem sociální republiky a volnosti. Paní de Stačl má sklon k deklamaci, kde široký proud i-eči nesen jest citovou silou. Heine uplatňuje sloh feui11etonu, kele jemně a ostře vybroušené pointy prozrazují převahu kritického a skeptického inte11ektu. Uprostí-ed mezi »De ľAllemagne« a »Romantische Schule« leží dílo. jehož nelze ve vývoji přehlédnouti: jest to Menzelova »Die deutsche Litteratur« z r. ]827. I Menzel jako paní de Stačl a Heine hledí na literaturu se všeobecného hlediska civilisace. výslovně od-