Dl Vrcholem Heineova kritického díla jsou jeho obě hluboce promyšlené, široce pojaté a stkvěle psané knihy o duchovní kultuí-e Německa: »Die romantische Schule« a »Zm Geschichte der Religion und Philosophic in Dcntschland«. nezprostí-ední účel obm knih byl opačn}' ncž knih »Franziisische Lustancle« a »Lutetia«: v t{"chto podával Heine německýmčtenářÍIm novin zprávy o vei-ejném a hlavně politickém životě současné Francie, v oněch poučoval francouzské čtenářstvo revuÍ o duševním d zejména filosofickém a literárním životě svojí vlasti. Proto vydal Heine obě tato díla, původně německy koncipovaná, ve francouzských listech; dílo »Die romantische Schule« pocl názvem »J?tat actue1 de la littérature en Allemagne, de l'Allemagne depnis Madame cle Staěl« v revui »L'Europe littěraire« r. 1833: clruhé pak dílo v »Revue cle cleux mondes« r. 1834 pocl názvem »De l'Allemagne clepnis Luther«: německé rozšířené a změněné pí-eklady vyšly o ně.co později. Knihy vznikly záhy po příchodu Heineově do Paříže, jež teprve dala krystallisaci Heineovým názon'im v domově získaným a náležitý zorný úhel k osobám i k poměrÍIm v Německu: odtucl jak ona živost a bezprostřednost podání, tak ona nepředpojatost a kritičnost soudn, vyznačující obě knihy. Jsou založeny stejnoměrně na úhrnu dějinné filosofie německé i na výsledcích společensko-historické spekulace francouzské: rozbor Heineova duševníh~ vývoje již ukázal ony prvky, z nichž jest stavivo těchto děl složeno: Heineovu metamorfosu romantismu. Hegelovu filosofii děj in. nauku SaintSimonovu, užitou na dějiny a vyhrocenou v dualismus názoru hellenského a nazarenského. Aby však díla byla úplně historicky zařazena. dlužn~ si všimnouti ještě literárního řetězce, jehož jsou organickými články; po této prÍIpravě bude lze přistoupiti k analyse a ku charakteristice děl samých. Rozhraní osmnáctého a devatenáctého století dalo vznik historickémua filosofickému výkladu literárního vývoje: Německo. jehož Hercler originelnim svnkretismem idei anglických a francouzských poprve soustavně uskutečnil takový výklad, stalo se záhv samo přeclmětem podobného studia. l~. T8IO vvšlo slavné dílo paní de Staěl »De l'Allemagne«. kde hluboká a duchaplná autorka analvsuje celkovou vzdělanost sub specie literatury a vykládajíc literární ideje z prostřeclí mravního a společenského, podává takřka pi-írodopis německé myšlenky v době válek napoleonských. Svoji doktrinu, která jest pojata jednostranněji než u autorčina inspiratora Herdera; dovecle paní cle Staěl zakrýti bohatým uměním literárním; ideje se tají za mncnými clojmy sensihility ryze romantické: poněkucl násilná cltl-