l1fmecká romantika se vyslovila a vyžila jen hudebně a nikoliv lite· rámě. Požadavky, jež Heine na hudbu kladl, prozrazují kritik3 naprosto neodborného, ale za to hluboce přemýšlejícího o principech uměni vůbec: žádá tu bezprostřednost citu a púvodnost myšlenek, netlumenou pi'-íEšným vzděláním, pi'-edpokládá jako hlavní podmínku prožitost a souhlas s ostatními formami životními, pí-eceúuje však namnoze melodii v hudbě. Tak pronáší tento básník, jehož verše nejúplněji realisují romantický a symbolick)' požadavek splynutí hudby a poesie, vyzbrojen jsa bohatou empirií nabytou v Paříži, městě vysoké kultmy musické, o hudbě úsudky nejen zajímavé a duchaplné, llýbrž i pronikavé a rozhodné. V hudbě nestál Heine na krajním kI-ídle pokroku a proto nedocenil umělCl\ jichž díla ztělestl.ovala hudební »ic1eje zítí-ka«: ne" přijímal v plném rozsahu Beethovenovské renaissance, která v tncátých létech \' Pai-íži vedla vítězný, ač nepopulární boj proti hudbě italské; pojímal BerEoze jako kmiositu: nechápal a odmítal \Vagnera, stoje blíže jeho protichúc!ci ~feyerbeerovi. V německém pro-. sti-edí naučil se milovati hudbu sentimentální a romantickou. s francouzským okolím pí-ilnul k Rossinimu a ostatní hudbě italské: vlastnímu jeho citovému životu odpovídal morbidní Chopin a vášnivý Liszt. Tyto mistry parafras()\'al s nadšeným pochopením. Jinak soudil s reservou a s ironií, nedávaje se nikdy strhovati hlukem semace, rozmarem mody a leskem divadelnictví. Mendelssohn nechával jej celkem chladným: 1\1 eyerbeer nalézal v něm svědomitého a pI-ísnéh() posuzovatele a pozorovatele, jemuž neušel jediný vz~stupný krok uměleck}r,ale též ani jediný úskok lidský; modní francouzští skladatelé Auber, Halévy nečinili naň takřka dojmu; pestré davy pianistů. houslistll a pěvkyň, strhující v třicátých a čtyřicát}'ch létech hudební Paříž k paroxysmúm nadšení, stávaly se opětovně terčem jeho vtipných, jízliv}'ch poznámek vydatně charakterisujících, a jen několik zvláště vynikajících virtuoslJ jako Thalberg, Dreyschock a J cnny Lind posouzeno bylo perem obdivným a vřel}rm. Všecky ty charakteristiky, referáty, zprávy a poznámky o tV11rčích i výkonn)rch hudebních umělcích zachovávají ráz nesoustavné kroniky, již ovládá nápad kronikáHlV a denní událost. Nikde nehledá tu Heine vývojových stanovisek. nikde nepokouší se o historický výklad a o historickou spravedlnost, nikde nepátrá po vztazích hudebního umění ke kulturnímu celku doby. Těchto aspirací Heine neznal. pracuje o kronikářském vystižení uměleckého ruchu Francie současné.