89 \YJcvech z orientu, Robertových genrech mluví daleko obšírněji, ač tito mam-i vždy se libili více nezasvěcenému' obecenstvu než jemnoduchým znalcllll1 a před faleimě a divadelně pojatými historickými plátny suchého a akademického Delaroche stojí nejdéle - pi-emítaje na pi-o 'J poJitickém a historickém podkladě malby »Cromwell nad rakví Karla 5tual'ta«, která čistě výtvarně jest bez smyslu a bez ceny. Heinei'ly jednostranný, kusý a neumělecký názor o malíi-stvl zi'tstal v nětnecké kritice pro dlouhou dobu rozhodujícím a platným a nepoje se pozděj i s uměním slohu, se Ílrou vtipu, planěl a mdlel vždy více_ Hudební kritika byla Heineovi o mnoho bližší; znovu a znovu zaznamenával v »Lutetii« dojmy z opery a z koncertní síně, jako dodatek k pestrému tomuto dílu pi-ipoj il právě tak odborný jako podrobný pi"ehled púížské hudební saisony z r. ]844, dva poslední listv clíla »Ueber che franzósische Bllhne« věnoval kritice hudby v Pal-íži. Jeho jméno těsné jest spojeno s vývojem moderní hudby německé. Byl z prvních, kdož nadšeně po premiei-e hlásali slávu Eugenottú M eyerbeerových, sledoval lVleyerbeen"w vývoj, jeho boj se Spontinim, jeho vítězství, leč i jeho ješitnost, jeho shon za sensací a reklamou; parodoval jej ve dvou posměšných básních »Festgedichtz( a »Epilog ZU11l Loblied auf den ccleberrimo maestro Fiascomo«. Záhy vystihl význam Liszti'tv, ač současně psal ironicky a satiricky o pi'-epiatém kultě virtuoslJ; di-íve než kdokoli v Německu upozornil na Berlioze. 5 Richardem 'Wagnerem stýkal se počátkem čtyřicátých let v Péll-íži pNltelskv; tehdy poznal VVagner v I. svazku Heineova »5alonu« pověst o »Bludném Hollancľ3nu« a ve IV. svazku téhož díla pi-íběh\ TannÍ1auseri'lv, jež učinil podkladem velkých svých hudebních dramat. Později oba se rozešli.\iVagner, jehož ra<;ová theorie s Heinem nemohla se srovnati, učinil na někdejšího pi'íte1e několik ostrých narážek. Heine. jenž znal velmi málo z hudebních děl VVagnerových, parodoval theoretické názory jeho satirou »J ung- Katerverein fúr Poesie- Ml1sik«. Skutečného hudebního vzdělání Heine neměl. naučil se teprve hudbu poslouchati. Nedovedl-li nikdy výtvarně viděti, slyšel doj ista hudebně: nevkládal do hudby themat, ani nepřeváděl hudební sensace v oblast literární a historickou, v níž cítil se doma. nýbrž pojímal hUdbu svézákonně a svéprávně. Byl čistokrevným synem německé rnmantik\', slyšel-li v hudbě poslední a rozhodné slovo umění, pojímal-li ji jako náboženské zjevení, jako nejvyšší stupeň spiritualit~, a al~stťakce; tak mluvili o hudbě N ovalis.. Tieck., VVackenroder i pozdní epigon romantiky Schopenhauer. ještě Kietzsche zjistil, že