8- bez moralistního účelu, bez lásky a bez odporu. Pro Musseta má jeho obdiv stručnou větu, pro repraesentanty literární restaurace Chateaubrianda, Constanta, Lamartinea a mme de Stael jeho nepí-átelství několik kousavých stran. Neposuzuje jen krásné písemnictví, nýbrž charakterisuj e živě i historiky Micheleta a Quineta, filosofa z povolání Cousina i filosofa z náhody Pierra Lerouxe. K těmto Jritickým úsudkúm Heineovým literární historie se vrací a bude vraceti, jest to sila charakteristiky, jež tu chameleonsky přijímá hned tvářnost kritického rozboru, hned osobní pomluvy, hned objektivní podobizny, hned duchaplné frivolnosti. Heineovým výtvarnickým studiím »Franzosische Maler«, jež jsou vlastně široce založenÝl~i a obšírně rozpředenými posudky »salonu« z 1'. 1831, 1833 a 1843, nelze přiznati této hodnotné v}'še: tu píše vtipný a pronikavý laik brillantně o dílech umění, jehož vnitřních. svéprávných zákonů nezná. Heine nekritisuje a nelíčí obrazi'l samých. nýbrž jejich náměty; obávaje se, že by upadl v aprioristní peclanteriaesthetiki'l z povolání, vylučuje ze své výtvarné kritiky vůbec stanovení pravidel a zákonľl; pomíjí zcela stránku teéhnick011 a pí'ecet'1uje tím více ideový podklacl malby. Stoje pí-ed obrazem, uvádí v činnost nejen intellekt, historicky cvičený, nýbrž i lyrický cit a tvúrčí fantasii: jen sensibilita zraku, to vlastní kriterium souzení výtvarného, Ztl stává takměí- nevzrušena. Tento základní nedostatek Heineových výtvarných kritik postí-ehl správně již Boerne, který ostatně sám tkvěl ještě hlouběji v posuzování výlučně látkovém, zapsal-li Sl r. 1831 »Umělecké stránky posuzovaných obrazů jest ovšem nejméně dotčeno, neboť o to nemčl Ht.ine zájmu, ježto nemá o tom vědomostí. Ohrazi'l jest pouze užito, aby o jejich historick}'ch námětech hylo historicky jednáno. To jest velmi líhivý zpúsob vyjadřovati se o dějinách a dějinn}Tch osobách«. Jest patrno, že toto hledisko nemtlže zůstati bez vlivu na výhěr, seřazení a ocenění děl i umě1cú; v souhlase s ním bud Oll vyvoleni malíři nejpoutavějších námětů a nejvyššího interessu látkového neh malíí-i ideového a allegorického směru, slovem t. zv. malíJ-i literární, v)'tvarně vždy poněkud podezřelí, kdežto výluční koloristé neh kreslíři posunuti budou stranou. Heine jmenuje a charakterisuje vúdčí hlavy francouzského ma1íi-ství romantického Delacroixe a Géricaulta i jich velkého prCltichi'tdce Ingresa, aniž by vystihl pronikavý pí-evrat jimi 'V malířství pi:ivoděný neb francouzskou svébytost jich umění, naprosto rl1zného od malby poloněmeckého A. Scheffera, rovněž Heinem obecenstvu pí-edstaveného. Ale o Vernetových bitvách, Decampsových