Si vlastně k vúli ní, jsa dosti lhostejný k otázkám techniky, k hodnocení odbornému, jež pevně a spolehlivě ovládá pouze v literatui-e. Jako si stvol-il jednostranný a idealistní obraz o duchu Francie. »jenž jest jf'n stkvělou variací na známé thema o Francouzu duchaplném a lt'lJkomy siném, společenském a frivolním, po svobodě toužícím a mater:alistickún, nadšeném pro svobodu a slávu,« tak vytvoi-il si též jednostranný a idealistní obraz o nové romantické kultuře, jíž nedomyslil. Za\' í;el zraky před vším, co j i historicky a organicky spojovalo s katolictvírr: a feudalismem restaurace, pominul krajní a k heslu l'art pour rart vedoucí aestheticism nejlepších zástupců; vnesl pi-íliš mnoho liberálního a demokratického programu do posuzování děl lhostejných k pi-ímé akci a k přímému názoru a pojal francouzské umění, ať literární, ať hudební, ať výtvarné jako významný náběh k novému umění, shoc1ujícímn se s moderním životem; ba v souhlase s výtvarným kritikem »Europe littéraire« Louisem de Maynard viděl tn již protiklad k umění starému, jež tehdy ještě zdálo se mu býti pi-edstavováno Goethem a jeho archaeologicko-hellenistickými názory. Tak naléz'll HeE1t ve francouzské romantice právě to, čeho postrádal v romantice německé: shodu se životem, volnost ducha. odpor k chimaením trael ic .. zdravé občanství. Heineovy úsudky o literátech, roztroušené v »Lutetii« i soustav-něji a spojitěji sdružené v propracovaných listech »Deber die franzosische Blihne«, kclež nabý'vaji názornosti stálým srovnáváním s poměry německýmI, mají z těchto kronik o umění největší hodnotu. Heine pojímá sice spisovatele ve velké souvislosti kulturní. ale bez jakékovv újmy charakteristice inclividuelní; vybírá autory vskutkn jen vý'značné. prohlédá jejich vady a jednostrannosti; soudí o nich jakoby již z historické dálky. Dramatiky Huga a Dnmase pi-edvádí uprostřed celého novofrancouzského divadelního rozvoje a ten upro· střed francouzských společenský·ch útvartl; zj išťuje, že na rozdíl ocl dramatn německého, jež je poetické a lyrické. tíhne francouzské divadlo k c1ěji a vášni; uznává šíh a pestrost mTItní Hugova, ale i jehu abstrusnost, bizélrrnost, častou nevkusnost. jež rostla s léty; charakterisnje Dumasa jako rozeného dramatika ryze francouzské krve a gaskoi1ské výmluvnosti. jako vervního, leč neoriginelního spisovatele. .!Vf ilnje s celou oddaností l\1iaclého Německa George SandOvotl, jež »spojuje pravdu, pi~irozenost, vkus, krásu a nadšení v nejpřísnější harmonii«, leč tento obdiv příliš nekritický nebrání, aby několika případnými slovy nepronikl až na dno psychologie Balzacoyy, která má něco od pi-írodopisce neh pathologa, popisujíc své postavy