86 se s pHstupnou informací čtenái-e a s duchaplnou kommentací. Ani hodnota těchto kronik není stejná: »Lutetia« jest vliči lmíze »Franzosische Zustande«, která suše, jednotvárně a s chladnou objektivitou refernje takméi výltičně o politice, dílem zralého pozorování, promyšleného úsudku, širokého názoru, ale i pi-ekypující v~rvy, sršícího vtipu, barevného slohu, které objímá právě tak vei-ejné záležitostHako lidov}' život, sociální proudění jako uměleckou tvorbu. Také nad oběma staršimi pracemi, zai-azenými do »Salonu«, stojí »Lutetia« hodnotou: spoléhajíc na delší zkušenost, jež se nedá másti silou prvního dojmu, kreslíc umělce, když již proběhli delší drahou vývoje. zakládajíc se na podrobnější znalosti ducha francouzského. rektifikuje tato kniha namnoze úsudky pronesené v statích »Franzosische Maler« a »Ueber die franzosische Búhne«. Leč tyto rozdíly jeví se podružnými vúči jednotě základního názoru o francouzské kultui-e thcátýc1t a čtyhcátých let, která sama jest uzavi-cným a historickým celkem. V Pai-íži. kam odcházi za svobodnou politikou, nalezne Heine svobodné umění a svobodnou kulturu: město, jež vábilo liberalismem a demokratismem, překvapí jej romantismem: g-enerace. která jej fascinovala odvahou činu. zmocní se jeho sympathií odvahou citu. o myšlenky, vášně. V době, kdy v sobě i ve svém okolí pi-ekonával a pi"ehodnocoval německou romantiku. sblížil se přátelsky a srdečně s romantikou francouzskou. Na jednotnou formuli romantismu lze pi"cvésti veškeré kulturní projevy FranCIe za posledního decennia vlády. bourbonskt a měšťácké periody Ludvíka Filipa: vše tu podléhá krajnímu individualismu zabarveni občanského. nadvládě citu nad úvahou a soudností, lyrické vášnivosti a vzrušené malebnosti, nechuti k tradici a k pravidlCun, historismu a exotičnosti, těmto znakům romantismu latinských národl1. Dívadlo, na němž hraje mme Dorql a Frédéric Lemaitre. jest právě tak romantické jako koncertní síÚ. jíž bouří renaissance Beethovenova a symfonie Berliozovy: veliká 1'Omantická gesta z veršů Hugových a z románů Sandové najdou se na plátnech Delacroixe a Géricaulta vyjádřena komposici i barvou: stejně romantickými ideami interpretují historii učenci Michelet a Quinet jako phtomnost náboženský publicista Lamennais a socialistický tribun PIerre Leroux: ryze romanticky podávají vinění děj in povrchní a slavený malíř Delaroche i povrchnější a slavenější romancier Alexander Dumas: romantické až na dno jest i hnutí Saint-Simonistické. Heine postihuje tuto kulturní jednotu ve všech projevech. b~! mnohem více: všecky umělecké individuality. všecka díla stwhj,