84 pochybuje malodušně o soběstačnosti talentu - a psychologická kritika zjišťuje koi-en obojích výtek v invektivní nenávisti průměrného občanského rozumu k výjimečné umělecké individualitě, podrážděné nechuti filistxa k básníkovi. Heine odpověděl v jádře, jak Boerne zasloužil svojí provokací; odpověděl však až r. 1840, tedy teprve tři roky po smrti oc1pún:ově. To nebylo dostl deíikátní. jako vůbec jevil Heine ve sféi-e mravní často nedostatek taktu a vkusu. Kniha »Ludwig Boerne. Eine Denkschrift« jest psána skutečně stkvěle a ukazuje Heinea prosaika na vzácné výši. Tuto invektivu. jež odhaluje nejskrytější intimity se zlomyslností a se škodolibostí Mefistovou a jež odkrývá zákulisí politických i publicistických činú s cynismem Voltaireovým, stvořil básník, znající ptlsobivost gradace a účinek antiklimaku; pochopivší kouzelnou moc účelně volenýcli intermezz, na nichž čtenái- múže si oddechnouti; vládnoucí širok)·m štětcem, jenž zachycuje složité pozadí dobov~r)lm perem. rýsujícím na tomto pozadí malé postavičky politických jepic. Básník odpovídá politikovi, ctitel nuancí fanatikovi. relativista doktrinát-i, aesthetik moralistovi. Heineovu psychologickému rozboru pod nes . běžného typu radikála, pi-edstavovaného Boerneem, nešlo o myšlenkový obsah radikální politiky německé třicátých let, který byl právě jak skrovný jako nejasný, šlo o methodu, o taktiku těchto politických doktrinái-tl. Diagnosa jest úplná, vytýká-Ii tyto znaky; nekriticky. pevnou YÍru v náhlé převraty, pověrčivé republikánské pi'-esvědčení o důležitosti proměny vládní formy, stálé spolčování se za účely propagačními, sklon k náboženskému zelotismu. planou sentimentalitu. S Cervélntovým vtipem vylíčil Heine slavnost v Hambachu jako abderský trh této politické zvrácenosti, Boerneovy pomocníky Garniera. a Wolfruma jako její Thersity. Kde se směje Boerneovi - a to často posměchem trpkým a podrážděným, posmívá s"e mu přece jen jako omámenému dll mys I n é m u rytíi'-i de la Mancha, jehož meč jest sice dlouhY:-, ale tupý a jehož platonický poměr k Dulcinei z Tobosa. mme VI" ohl, není bez grotesknosti. Leč základní idea, hledící na osobní spor jako na projev odvěkého kulturního dualismu N azarenú a Hellenů, o němž svrchu jednáno, pozdvihuje polemiku k myšlenkové výši, jíž dospěl Heine jinak jen v knihách literární filo8r,fie o německém protestantství, německé filosofii a německé romantice. Proto sebevědomá a hrdá slova, jimiž Heine končí první knihu svého »pamětního spisu«, naplnila se jako věštba: »- (Boerne) Musil hzy opětně na širé moi-e a tam potkaly se naše lodi. mezitím co ona hrozná