jež posílai do domova, nechtěla naprosto vlivně zasáhnoutí do vei-ejného rozvoje Německa, nýbrž chtěla pi-edstaviti politický i duchovní život Francie, vystihnouti jeho hybné síly, podati jeho psychologii. Bo~rne zústa] v PaI-íži cizincem, Heine nalezl tam pravý domov: Boerne dal v prosti-eelí cizím plněji vystoupiti ostrým a drsným vlastnostem německé své povahy, Heine vypracoval tu vědomě a delikátně ony rysy, jež lišily jeho charakter od typického germánského charakteru ; Boerne posílil německým fanatismem radikalismus francouzský, Heine zjemnil romantický svúj aestheticism francouzským kultem formy a stilu. V prvním roce společného pobytu v Púíži byl styk Boerneúv a Heinellv přátelský a vyrovnaný; leč již z jara 1832 nastala roztržka. Zavinil ji Bocrne, jenž soustavně a takl-ka vynalézavě obtěžoval Heinea: při společných diners trýznil jej ustavičně politikou, o niž Heine neměl zájmu; naléhal na něho, aby pI-istoupil k revolučnímu sdružení německých ~igrantú v PaI-íži; získával jej pro rozmanité petice a manifesty, jež byly Heineovi krajně lhostejny; seznamoval jej s n'iznými podezřelými politickými agenty záhadné minulosti a špinavých rukou. Když se Heine odvrátil, slídil po něm Boerne jako vyzvědač z professe, pronásledoval jej na všech dostaveníčkách i ve všech společnostech, podezi-íval jej stále z úplatnosti a z nepoctivosti, vykládal v tom smyslu každý jeho krok. O Heineových spisech soudil s tohoto úzkoprsého hlediska; co dovedl v 109. »Listě z Paříže« r. 1833 napsati o Heineových »Franzosische Zustande« neb co francouzsky shrnul v »Reformateuru« dne 30. máje r. 1835 mluvě o knize »De l'Allemagne«, jest spíše osobní pomluva než kritický rozbor. Dlužno J;rohlédnouti v tom směru ještě 6 svazků Boerneových »Nachgelassene Schriften«a pročísti posmrtnou snúšku »L. Boerne's Urtheil i.iber H. Heine. Ungedruckte Stellen aus den Pariser Briefen« z r. 1840 - a vysvitne, že Boerne, muž charakteru, to byl, jenž zahájil fon soukromé injurie, pro niž bývá odsuzována kniha »Ludwig Boerne«, napsaná pérem H. Heinea, muže talentu. V těchto invektivách, jež se nad to neobracejí k odpúrci, nýbrž k obecenstvu ne7asvěcen~mu, viní Heinea úzkoprsý moralista a doktrinářský liberál. Moralista mluví stále o nemravnosti, frivolnosti, smyslnosti a o úplnosti, prodejnosti, porušitelnosti: liberál vytýká nedúslednost Dolitickou, kolísavost názoru o žádoucí formě vlády, shovívavost k royalismu a krajní indívidualismus, hravý aestheticismus, slohovou monomanii. Úzkoprsá obmezenost ve sfeře mravní volá po potřebě charakteru, doktrinářská obmezenost ve sfeře myšlenkové 6*