82 to, co byl napsal dhve o Uhlandovi a co všeobecně uvádí k charakteristice švábské školy básnické. Objektivní literární historie shoduje se úplně s Heineovým oceněním a zai-azením švábských poetú. Posledni velikSc literární boj Heil1eúv, polemika s někdejším pi-ítelem Boernem, jest nejvýznamnější: ne snad jen proto, že vzbudil tak značný ohlas v německé veřejnosti a že vyjasnil nejednu my~lel1kovou záhadu v celé generaci mladoněmecké, nýbrž z toho dúvodu. že zasáhl samu nejvnitřnější bytost jak Heineovu tak Boerneo\'t1. Púvodní jejich přátelské styky bývají často právě tak pi-eceúovánv jako jejich duševní pHbuzenství. Ve skutečnosti byly však ony rozmluvy a schůzky za setkání ve Frankfurtě spíše konvencionelního než přátelského rázu a proto patrně nedošlo pozděj i k uskutečnění Boerneova plánu vydávati společně politický list. Do počátku let třicátS'ch sloužili oba téže veřejné věci, radikálně-liberální opposici proti tísni vé moci státu a církve, při čemž Boerne zdúrazúoval odpor proti cÍrkevnímu názoru; oba potírali zejména pruskou moc královskou a pruskou autokracii šlechty; oba pracovali pro domněle blízkou možnost revoluce, kterou již tehdy Boerne pojímal spíše politicky, Heine pak spíše sociálně. Jakmile však se blíže poznali, musili nahlédnouti. ,že se liší nejen prosti"edky a povahami sloužícími společnému cíli. nýbrž i cíli samými; protože pak cíle byly protikladné, vybilo se toto poznání krutou a neúprosnou polemikou. Poznání toho dostalo se jim v Paříži, kam Boerne podruhé a definitivně se přestěhovalo púl léta dHve než Heine; stýkali se tu častěji, seznámili se vzájemně s přátelskými svými družinami, dívali se a posuzovali společně tytéž události politické a kulturní - a zjišťovali krok za krokem různost dia-metrální. Pai-íž sama byla každému z nich něčím jiným, třebas že populární výklad oba zařazuje povrchně do téže »emigrantské kolonie« v PaHži. Boerneovi byla skutečným refugiem politícké akce v Německu nebezpečné a pronásledované, kde v klidu mládenecké domácnosti mohl osnovati pi-evratné své plány vei-ejné a na demagogických schúzích i konventiklech -získávati pro ně stoupence. Chtěl odtud púsobiti pHmou akcí na pí"evrat ve své vlasti a za tendenčním tímto účelem podával zprávy o politickém životě Francie do Německa. Heineovi byla však Pai-íž »novým Jerusalemem« duševní svobody, městem světla, onou »mamelle sans cesse inondée oú, pour se nourrir de ľidée, viennent les générations,« o níž mluví Vietor Hugo. Přišel tam, aby poznal bohatší život, prožil složitěj ší sensace, nasytil se mocnějším uměním -- a osvobodil se od filistrovství německého, od něhož Rýn odděluje jako Jordán zaslíbenou zemi francouzskou. Díla.