í9 vvkládal tímto falešným Platenovým poměrem k životu jeho nesprávný poměr k umění a poesii. [ tu pěstuje Platen dle odhadu Heineova touž neupi"ímnou hru s velkými vzory a s tradičními formami, i tu nahrazuje živý a plný obsah lyrický pi"ejatou pósou, n~pllVodním eklekticismem, epigonskou fraseologií. Leč v tomto osobivém kavalím se starým rodokmenem a bez peněz, v tomto formajistním hellenistovi kompromissujícím s katolictvím, v tomto pozdníllromantikovi skrývajícím se nemužně za hledí klassicismu, v tomt,) eklektikovi bez púvodní invence, neničí Heine jen nepi'-áteIskou osobnost, která' mu vstoupila neopatrně do cesty; tu se bortí pod jeho nelítostnými ranami celý legitimistický a klerikální Mnichov éry Ludvíka 1., pohrávající si s krásou, s antikou, s formou bez vnitřního poměru k nim, jen aby maskoval vnitřní svou chudobu a prázdnotu; týž Mnichov, o jehož králi, zámecké kapli, arkádách a malíi'-sk)'ch školách psal Heine tak nevázané a posměšné veršíky. Brzy měl poznati ostří nabroušených polemických zbraní HeineO\'ých jiný lžihrdina jihoněmecké literatury, »der Sittewart und Glaubensvogt ztl Stuttegard«, Wolfgang Menzel, pi'-edchlldce a wdpovědný odpúrce Mladého Německa. I Heineův úsudek opanovala v dmhé polovici let dvacátých Menzelova aktuelní a protigoetheovská hlediska kritická, shrnutá v »Deutsche Litteratur«. Knihu posuzovai Heine r. 1828 zvláště pozoruhodně, zdůrazňuje a přijímaje Menzeltl" . odpor proti čirému aestheticismu Goetheovu i proti výlučné umělec kosti Friedricha SchlegeIa, jehož přednášky jsou s dílem Menzelovým dosti podobny. Ač neschvaluje nevkusného a hrubého tonu Menzelova o Gocthcovi, cení si v J\IenzeIovi důležitého spojence v boji morlerního, ~el-ejného života proti umělému, svrchovanému klassicismu. I :\Ienzel, byť i ne bez výhrad, hlásil se k Heineovi jako k literárnímu druhu, čemuž nasvědčují dva velmi blahovolné posudky IV. svazku »Reistbilder« a I. dílu »Salonu«. Denunciace JVlenzelova zvrátila ovšem okamžitě celý poměr. Heine zatím vyléčil se z goetheofobie a pojal modernost umění naprosto nepoliticky i mohl mluviti ještě otevřeněji než Boerne, kter.~· pj-ece vždy ztlstal věren Menzelovským hlediskům v literatuře, bd naprosto odmítal jeho názory v politice. Heine promluvil r. 1837 spiske;n »"L:eber den Denunzianten«. když censura nepropustila stati té jako úvod k III. dílu »Salonu«. Titul brožurky vystihuje jedním slovem typ, který oněch několik břitce a stkvěle psaných stran analysuje na exemplál-i dob1-e vyvinutém. Fakt udavačství zjištěn jest zcela stručně a přesně s jistotou protokolu právního; tím více místa