lb jejich zvyklí, náklonností, slabostí a zachvcoval svého soka zejm~'ia častl' v živém proudu i-eči, lomené a trhané; v bezprosti-edním pochodu my~lenkovém bez . logické pi-esnosti a vyhraněností; v malebné dekoraci gesta a grimassy; uprosti-ed komparserie osobních pi"átel a blížencl1. Impressionista Heine, jehož poměr k osobám a k ideám podléhal stálému kolísání, nesnaží se níkdy skrýti proměnlívého svého hlediska, naopak hlásí se otevřeně k vývojovém fásím svého ódporu, ale i svého obdívu; neutajuje ani fluktuace svého poměru ke kritickým hlediskům Menzelovým ani obměn svých sympathíí a antipathií k politickému radikalismu Boerneovu. Posléze kulturní fílosof Heine klade dúraz na spojitost současných jevů i dějinného vývoje a tím vystíhuje typus v plné souvislosti dobové i ideové, získávaje tím i měHtka poměrnosti. Touto cestou vyložíl naívní a idyllický roman..' tism švábské školy básnické organicky z Iyríky Goetheovy a pozdní německé romantiky, a vytknul pi"esně, že títo typičtí epigoní naprosto nesmějí býti považování za n~sitele nového umění básníckého. TJ-i velké polemické výpravy Heineovy platily literárnímu německému jihu, jehož idyllísmu, chauvínísmu, epigonství a zpátečnictví vypověděla revoluce mladoněmecká výslovný boj svým velkoměšťáctvím, kosmopolitismem, aktuelním realismem a líberálním neb sociálním radikalismem. Platen, Menzel i švábská škola básnická pi'edstavují jihoněmeckou kulturu literární v ryzosti a plnosti, byť spíše negativních než positivních vlastností. Chronologícky první z polemik Heineových jest ostrá invektiva na Platena z let 1827-1829, již Heine vložil neorganícky formou i konstrukci do III. svazku »Reisebílder«. Dějinám kritiky nepÍ"Ísluší ani vyličovati podrobně pn''1běh Heineova a Platenova nepi-átelství', ani rozsuzovati oprávněnosti útoki't Heineových, jež Platen svévolně a zbytečně vyvolal, odpovídaje ostatně vlastně Immermannovi; jí sluší zkoumati pouze intensitu psychologického a kritického bystrozraku Heineova, který tu vstoupil do služeb osobní msty za nízkou a svéhlavou urážku. Heine, jenž byl Platenem napaden jako člověk, zab}'val se rovn'ěž více Platenem člověkem než Platenem básníkem, a i tam, kde pi-istoupil k analyse literární, konal ji na podkladě životním a osobním. Sestoupil se smělou pronikavostí až k samému chorému nervu osobnosti Platenovy, k její homosexualitě, a vytknul bystí"c rozdíl této choroby užívající v moderní době koketerie, narážek, zámlček a dráždění a veřejné, volné a naivní paederastie antické. Dnes, kdy úplná publikace Platenových denníkú úplně odhalila churavé a pathologické dno Platenovy produkce, jest jasno, že Heine pHpadně