7- protiví jakožto otčina filistrtl, německá politika ať konservativní ať radikální se mu hnusí jakožto aréna úzkoprsých filistrovských ideí a '-šichni Heineovi odpi'lrci jsou vlastně jen rúzné odrúdy typu filistrovského. Tak vylíčil ctného rytíře Platena jako filistra slepě zamilovaného do povrchního básnického formalismu a do mrtvého klas5icismu, jemuž unikla vlastní podstata umění. Tak zobrazil nadutého lVlenzela jako pravého Goliáše země filištinské, jenž oblečen v krunýi' politicko-morální tartufferie vyšel do boje se syny světla. Tak polemisuje opětovně proti švábské škole básnické nakreslil nám v živých barvách, jak tito »filistři v nedělních kabátcích procházejí se polem a nivúu, jak výskají, jak poskakují jako ki'lzlata a pozdravují krásnou pi'írodu: jak pozorují mrkavýma očkama, jak vše romanticky kvete; jak vssávají dlouhýma ušima píseň vrabcú.« Leč i Boeme, jinak pronásledovan), německým filistrovským světem, jeví se Heineovi filistrem: toť filistr, jenž s-e nadchnul pro svobodu, republiku a bratrství, aniž zapomněl na úzkoprsé moralistní tradice; jenž uprostřed společnosti radikálních rabulistú opojil se vlastními frasemi a jenž již neumí a nechce pochopiti ničeho, cožkoliv sahá nad úzký průměr obmezcné této politiky. Tak sdílí se Heine polemik se svými německými předchůdci v genru o typičnost pojetí případu i o satirické jeho využitkování, o rozumovou pi-esnost rozboru polemického materiálu i o racionalistickou bi-itkost posouzení, leč i o romantické pojetí odpÚretl sub spccie fi]istrovství; umělecká forma polemiky jest však výhradným Ifeinc0vým majetkem. ! ,i~erární charakter svých polemických děl vystihl sám Heine nejlépe v poslední knize »pamětního spisu« o Boemeovi. »Jak jsem již řekl, nepodávám tu ani apologie ani kritiky muže, jímž se tyto listy zaměstnávají. Kreslím pouze jeho obraz s přesným udáním místa a času, kde mně seděl (jako model). Zároveň nezamlčuj i, která pi-íznivá neh nepi-íznivá nálada ovládala mne za sezení. Poskytuji tím zánJVcú nejlepší měi-ítko věrohodnosti, jíž moje údaje ;.o;asluhují.« Tu vytčeny rozhodující součástky originelního Heineova umění polemickélHI. podrobHost charakteristiky, jež nabývá takměř pi-esllosti podobizny; krajní náladovost a svrchovaná rozmarnost, jež ovládají jehu ruht pi' i této kresbě P\lrtretu, vědomý dúraz kladený na životní pro~ti'edí v nejširším smyslu. Heine, jenž i v positivní charakteristice (,erární rád užíval popisu fysiognomie za prostředek názornosti, vě~ 110val jí v charakteristice negativní zvláštní, zlomyslnou pozornost Vtipný popis napadené osobnosti často sdružoval s jízlivým vylíčením