74 <) k umění krvavou a útočnou polcmikuu, vrhajíc! se nemilosrdn~ na protivníky, ktái pi-edstavují opačný názor světový neb uměleck{·. V druhé fási s prohloubeným porozuměním Heine studuje nové útvary literárni a umělecké kultury a její vztahy k životu na půdě francotlZské a vytváí-i i-adu skvěle referujících a jemně analysujících sv}'ch uměleckých kronik, kde stojí s vyrovnanou objektivitou ke svým pi·edmětům. V ti-etí fási hledá pronikavě analysuj\cí duch HeinetlV smysl a dostl-el uměleckého i myšlenkového díla své doby; soudí a hodnotí jej dle nově nabyti,ch hledisek a pojímá umění, literaturu i filosofii sub specic aeterni; tehdy vznikají obě velká díla o dU8evním životě Německa.. vrchol to kritického díla Heineovy periody v Německu. Heine vstoupil do literární kritiky v Německu jako polemik: několik jJosudkú, jež pi-edcházel0 jeho dravým útokúm v »Reiscbilder«, bylo bez významu a pi-cšlo bez ohlasu. Tyto projevy osobních sY!11pathií a pi'átelských závazldl, podepřené o laicky pojatá theoremata aesthetická, tyto široké skizzy obsahu a schematické disposice prací s nahodilými poznámkami charakterisačními i technickými nťprozrazují věru zvláštniho talentu kritického, jejž napovídá tepn'c objektivní studie o :Menze1ově »Deutsche Litteratur«. Rok po tť vystupuje Heine poprvé jako pamfletista a polemik nemilosrdn}·m útokem na Platena v »Reisebilder«. vlastním to počátkem vzestupné dráhy kritické a polemické. Heine byl rozený polemik: jízlivá rvavost, útočná bojovnost, bodavá mstivost ležely na samém dnu jeho bytosti. »Nejsem vindikativní - t ád bych miloval své nepi·átele. leč nemohu jich dří ,'e milovat než jsem se na nich nepomstil - pak teprve otvírá se jim moje srdce, Dokud člověk se nepomstil, zb}'vá vždy v srdci trpkost.« Avšak Heineovy polemiky nejsou pouze projevem jeho bojovné pomstychtivosti, v níž jeho odpúrci tak rádi nalézají prostě rys rat;ov}', jsou vždy spolu akty osvobozovac\mi. Heine účtoval v polemikách se sebou samým, s vlastní svou literární minulostí, s někdejšími svými náklonnostmi a zálibami - leč na účet sV}Tch odpttret1. Když se chtěl dúkladně \~ypoi-ádati s právě prožitou a odbytou episodou mnichovskou. napadl Platena. typického zástupce toho konservativního krasomilství, aristokratického kompromissování: jemuž by byl v blízkosti dvora Ludvíkova sám propadl. Když chtěl na vždy odhoditi naivně vlastenecké a drsně g'ermánské ideály svých studentských let, vyhledal si ubohého šaška Massmanna a vyzkoušel na něm rány svojí hole. Když odmítl jako marný blud svoje liberálně-republikánské a pnli-