73 umělcc a průměrného, chladného, vulgárního fi1istra: jako takového zatemnělého ubožáka bez smyslu pro umění maluje Heine z pravidla »?\éJzarena«. Hcllen - tnť člověk pi-ekypujícího životního obsahur mladistvých a mOCll)"'ch smyslú, rozvitých a bezpečných pudů: ,-)fi pi-ijímá svět, věi-i a pi-isvědčuje mu; raduje se ze života a přírodYr z rozyoje a z pýchy, z krásy a z hry: pravda jest mu, mluveno s Nietzschem, jen »stará žena«: jest věi-ícím nové pantheistické a Enfantinovské církve, pi-edpoklác!ající sociální a prlunyslový stát. Xazaren -. tof člověk chudičkého a ubohého životního obsahu; nepřítel smyslů, opovrhovatel pudů ; asketa a supranaturalista, jenž popírá svět, pochybuje o jeho hodnotách a prchá z ného; jenž zavírá zraky pi'cd životem, pi-íroc!ou a uměním; nemá smyslu pro krásu a jest zamilován do pravdy a do chladné konsekvence; jest bucf stoupencem nějakého starého zjeveného náboženství neb alespoi1 reakcionái-ským romantikem, obnovujícím uměle církev a feudální řády. Celé dějiny německé myšlenky dají se vyložiti tímto kontraste.m. Vlašská renaissance, nejskvěleji představovaná papežským dvorem a uměním XVI. věku, vystřídává v .0J ěmecku středověkénazarenství, ale ohrožena jest znovu návalem krajního obrazoborství nazarenské německé reformace. Goethe a německá kritická filosofie vztýčí opět hellenský ideál, jejz nese na svých praporech též francouzská revoluce a Napoleon; proti nim v restauraci a romantice náboženské, literární i politické seberou veškeré své síly Nazarenové. Ale i na levém ki-ídle zmohutní náhle nazarenský názor světový: radikálové a liberálové přenesou jej clo politiky a vyhrotí svou vei-ejnou akci posléze proti všemu \umění. Typem Nazarena stojícího na politické levici jcst Luclwig Hoerne, na jehož puritánství a judaismu, ztrnulém fanatismu a tupé dt"tslcdnosti, politické a aesthetické necitelnosti Heine demonstroval sám poj em nazarenství. Než když byl tak kriticky vyspělý Heine se vzácným bystrozrakem odkryl tento konflikt, zachvívající samými základy novověké kultury, když byl s energií tribuna v řadě mistrovských prací hlásal a háj ir he1lenství, hle, tu přišel zlý osud a uvrhnuv hásníka v strašných mukách do hrobky žíněnkové, obrátil jeho trpkou, zoufalou a rouhající se duši k přísnému, rozhněvanému a trestajícímu Bohu N azarenů a dal mu skončiti v křečovitých zápasech s chimaerami. jimiž N azareni zalie1nili a zakalili jasný a radostný blankyt hellenský. Heineovo kritické dílo, vyvinuvší se za těchto životních podmínek i literárních vlivů, má tři velké fáse, jež však nedají se chronologickY ohraničiti. V první fási vyrovnává Heine svůj poměr k literatui-c