72 »Zur Geschichte der Religion und Philosophie in Deutschlancl«. nauku Saint-Simonovu a Enfantinovu po stránce filosofie děj in. v čemž ukázal se žákem německé kritické filosofie pokantovské; srovna" s touto soustavou životního kladu a životní radosti 1 hellenství a monismus Goetheův; odhadnuv v souhrnu nového učení, jež nalézalo analogie v současné anthropologické f ilosofíi Feuerbachově. vítězh}' protitlak protI reakčním tendencím láestanské romantiky, viděl Heine plným právem ve své synthesi Hegelovy ideje vývoje a Saint-Simonova sensualismu dostatečnou basi myšlenkovou pro kritiku a psychologii kultury. Timto širokým podkladem svojí kritiky stojí Heine jak nad Menzelem a Boernem, již budovali na úzké politické doktrině, tak nad sv'ý'mi epigony, již vycházeli od strannického dogmatu a od vei-ejné propagandy; ostatně již jeho inspiratoři Saint-Simon a »pere« Enfantin přes všecka svá sacerdotální gesta a pi-es všecku mlhavost svého společenského snění převyšovali o mnoho hlav Boerneovy c1uševní vůdce, klerikálně liberální agitátory Lamennaise a Lerouxa. Heineova kritika doby púížské jest soudem myšlenkové a tvarové skutečnosti, jejimiž analysovaní umělci. básníci, filosofové jsou výrazem; tato kritika vykonává nejvyšší funkci: souměrně soudí i tvod' hodnoty života, obohacujíc jeho tvary a prohlubujíc jeho obsah. Heinei'lV Saint-Simonismus vrcholí hll1boce promvšlenou a procítěnou ideí o kontrastu nazarenství a hel1enství. jež vrací se opětovně jako vůdčí motiv v pozdních kritických dílech Heineových. Idea ta. jež jest poslední konsekvencí nauky Saint-Simonovy a zárovei'1 organickou součástí Heineova světového názoru, vylušťuje takřka s dramatickou silou tragiku osudu básníkova; ozývá se v posledních jeho verších, na nichž leží bolestné světlo proudící ze strhaných zraktl umírajícího; opětuje se vždy s novou pronikavostí v dílech největšího z Heineových duševních dědiců, 11 Henrika Ibsena. jako spor dvou vi'ldčích světových názorů lidstva. Ražba obou terminů »nazarenství«a »hellenství« připomíná náboženské-spory Heineova mládí, jež nepřekonalo tradicí pi-er1ktl. jež zápasilo s problémem křesťanství a jež srovnávajíc obě vyznání. hledalo hned vnithlÍ jich přibuzenství, hned myšlenkový útvar pi-ekonávající je společně. Zvláště případně volen jest termin »nazarenství«. ať již vzat jest ze Starého Zákona, ať vypůjčen od názvu katolicky cítící romantické školy malířské zálib praeraffaelitských; zahrnujeť souměrně láesťanství i židovství. Aesthetické pojetí kontrastu, jenž jinak náleží spíše v oblast mravní, souvisí s čiře romantickým ná·, zorem o protikladu enthusiastického. hrdinského. »zasvěceného«