71 líně, kde úavždy pohí-bil naivní němectví a orthodoxní romantism svéhr) myšlení a cítění. V Paříži dovrší Heine svůj rozvoj ke kosmopolitismu, zhostí se úplně německé ideologie, odloží domácí politické ideály, byť í signované hesly liberálů. Rozhodný'm vlivem na to púsobí n,ll1ka Saint-Simonova jako v Berlíně mocně podp.orovala vnitřní r{~~t .H eineúv I--J.egelova filosofie. Bylo-li však podrobnou analysou hledati Hegelovy prvky v myšlení Heineově, leží články Saint-Simonovy a levice Saint-Si monistické, zastoupené utopistick)'m knězem »otcem« Harthélemy Prosperem Enfantinem pt-ímo vyloženy u Heinea, jenž byl v létech 1831-1834 výslovným jich hlasatelem. Po nábožensko-fílosofické stránce jest to condorcetovsky zbarvený sensualismus, kontrastující s křesťanským spiritualismem: heslo »Ia réhabilitatioll de la chair,( v protikladě se stí-edověkou askesí; pantheistick{' a immanentní 1t.o~l'í1us pn:lti transcendentnímu křesťanství a kompromisnímu theismu;- nábožensky a enthusiasticky zbarvené pojetí vesmíru a života proti chladnému, fysikomechanickému názoru racionalistů. Po stránce sociálně politické jest to zesocia1isování a zindl1stria!isování společnosti proti danému, polofeudálnímu. poloměšťáckému dosavadnímu í-ádu; vůdčí úloha duševní aristokracie, jejíž nové kněžství zničí pí-ežilou církev a despocii; víra v nutnost velkého sociálního pi-eHatu, majícího dokončiti a zevšeobecniti dílo francouzské revoluce v pravém protikladě k důvěi'-e běžných liberálú do malých forem ústavních. Těmito liniemi vymezen byl asi HeinetlV Saint-Simonism, jejz dlužno zkoumati ve vztazích ke kritickému rozvoj i Heineovu. ~Iavní cena Saint-Simonistické nauky pro Heinea spočívala rozhodně v tom, že v ní nalezl ucelený nábožensko filosofický a sociálně politický' názor světový, na jehož podkladě mohl stavěti svá J