70 liberalismu; podhzuje naprosto veškerou realitu hi"e svého osobního rozmaru, který jest nevypočítatelně bohatý a svěží. Tak vytvái"í, nikoliv bez vlivu Sterneova a německé romantiky, onen zvláštní cestopisný genre, jehož dychtivě se zmocnila třicátá léta; tu pojato jest s krajní lhostejností pro stavbu celku vše, co nedalo se dobi"e učleniti a shrnouti do pevných forem ustálených genrů literárních. Vlastní kritická koi"ist, které bylo odtud dobýti, jest dosti skrovná; j sou tu kritické jednotlivé posti"ehy bez kritické kázně, kulturně psychologické detaily bez jednotné kulturní filosofie; nahodilé charakteristiky s pronikavými pohledy do nitra osob, stavů, zi-ízení, nepodepi"ené však ani analysou ani nespojené širší malbou historickou. Sti"ední a severní Něm~cko, jež líčí Heine v »Harzreise« (1826) a v »Die Nordsee« (1827), poskytovalo kritikovi arciť málo vděčné látky, ale též o Ital~i, tvoi-icí pi"edmět a pozadí ti-i oddílů »Reise von Miinchen nach Genua« (1829), »Biider von Lucca« (1829) a »Die Stadt Lucca« (183 J) dovede Heine pověděti velmi málo v pi-ičině kultury literární a umělecké; a nej soustav něj ší z éestovních obrazl»Englische Fragmente« (1831) vyplněny jsou především interessenl politickým. Díla tato vznikají v době, kdy v Heineovi kvasí a vi"e vše; kdy v ovzduší vei"ejného radikalismu se nábožensky i politicky úplně pi"evléká; kdy kolísá neustále ve volbě povolání, nemaje vlastně chuti k žádnému; kdy, používaje celkem podružných motivací vnějších kvapí z mista na misto, hledaje zvědavě vlastní bytost, která se mu .chvílemi zjeví v prosté, vášnivé a mocné hudbě několika vlastních zpěvných strof. Heine netuší, že ji kdysi najde v syn these lyrika rt kritika, básníka a psychologa kultury; napíše dvě dramata, pracuj.: o románovém fragmentě, zapřahá se energicky do politické žurnalistiky, od níž čeká chléb; pomýšlí i na literární professuru, pro niž měl mnohem více vědomosti, leč sotva více náklonností než pro opuštěnou advokaturu. Roztrpčen, zhnusen, zklamán neúspěchy, nej istotou, veřejn)'mi poměry, podnikne poslední, krajní experiment, jímž míní rozi-"ešiti vše. Experiment se zdai-il. Pai-íž, na jejíž dlažbu Heine vstoupil koncem máje r. 183 I, dala mu smysl literární existence. Rozšíi:enÍ obzorll a zjemnění sensibility, jimiž podarovala jej Paříž se svými musei, obrazárnami, divadly a koncertními síněmi, oclhalírozbor jeho děl referujících o uměleckém životě v PaÍ"Íži; pak vysvitne též, kolik kritický duch HeineÍlv vyzískal novými styky společenskými s osobami znamenité váhy intellektuelní i vei-ejné p jsou tn opětné analogie s Heineovými prvními dobami pobvtu v Her-