6!l i"isti daleko tolik, kolik bylo možno jeho nadání kulturního psychologa a uměleckého i společenského kritika. Od clob romantiky čtou se v evropských literaturách, pi-edevším v písemnictví francouzském, nejhlubší a nejživější cestopisné studie z per kritikt"L Veršovci a romancieři romantické Francie nemají clíla, jež mohlo by se vyrovnati Fromentinovým knihám »lVlaitres cl'autrefois« a »Dn été dans le Sahara« ; nad všecky cestopisné svazky básníkú a novellistů Francie parnassistské vynikají vysoko Taineovy serie cestopisných obrazl1 a studií »Voyage aux I'yrénées«, »Voyage cn Italie« a »Notes sur Angleterre«, v jichž stopách věrně a úspěšně jdou v době naturalismu Bourgetovy »Sensations ďItalie«. Tu kritikové v)"jimečně jemné sensibility, reagující právě tak na dojmy pl-irozené jako umělé krásy, ktei-í zvykli si sdružovati rozptýlené a různotvárné pi"eclměty ve vnití-ní a 'zákonnou jednotu a vykládati osobnosti a jevy z historického a kulturního okolí a časových i místních podmínek, dávají vznikati. uměleckému dílu z krajiny neb z historického ovzduší; vysvětlují spisovatele z analogií jeho rodáků a z nálady 'jeho domova; nalézají pi"ecllo1Jy pro zvláštní typy mravní u toho onoho autora v lidech jeho země; odhalují pramen inspirace obrazu v osvětlení a zbarvení končiny jej zroclivší; zj išťují rhytmus básně v hudbě stromú a v šuméní vod; spojují kraj inu, lid, děj iny umění v nerozlučný celek, jejž zachycují v chvějícím se oparu nálady slohem barvitým, rozechvěli'm, živým él odstíněným. Nezatajují nikdy kritika, jenž jest prohloubením krajinái'-e; nepotlačují historických poznatki'l. jež propújčuji stálosti a hloubky barvám malíi-ovým; nezapomínají analyt\cké psychologičnosti, jež dává jistotu a pi'-esvědčivost posti'-ehům života společenského i jednotlivcova. Dějiny kritiky byly -by neúplny, kdyby pomíjely těchto děl, nikoliv snad proto, že jsou to clíla kritikův, nýbrž že jejich inspirace vlastně jest kritická. Ctyi;i objemné svazky Heineových »Reisebilder«. vyplňující léta J 826- T 83 T. nestoji naprosto na této výši a vymykají se z této kategorie: jsou to spíše cestovní a lyrické denníky velmi impressivního, velmi vtipného a velmi nesoustavného ducha, jenž má mnoho sebevědomí ;) málo autokritiky, než široké malby krajinářské na složitém pozadí psychologie zemí, dějin a kultur. Těkaje od pi-edmětu k předmětu. ocl (),'arnělé pi'-írocly k veřejnému životu, od čisté impresse k mnohoslovné meditaci, od barvitého líčení k náboženské a politické polemice, vyplňuje Heine velkou část sv)'ch fragmentárně napsaných i spoi-ádaných skizz osobními invektivami a literárními polemikami; staví dojem a náladu clo publicistických služeb mladistvě překypujícího