68 a dámy velkého světa, ktei-í rádi přehlédnou sice pi-estupek proti běžné stupnici hodnot zvykové mravnosti, kteH však neodpustí poklesek proti dobrému vkusu a aesthetické gracii. Vládkyně této nevšední společnosti, paní domu, Rahel Levin upozornila, třebas snad jen mimoděk, Heinea na ústi-ední problém moderní kultury, jenž dosud se mu zdál podružným, na Goethea. V romantických sV}'ch studijních létech nesnaží se Heine ujasniti si svého, poměru ku G(lCtheovi, s naivní povrchností jmenuje Goethea a zárovetl Wilhelma Schlegela jako »dva největší romantiky« - po berlínské prí'lprav(~ neučinil by toho nikdy. Nestal se v Berlíně zajisté nadšeným vyznavačem Goetheovým observance Raheliny; právě z doby od pobyw v Berlíně až k počátku periody paHžské pocházejí bud' chladné a povšechné zmínky o Goetheovi v ~IBriefe aus Berlin« a »Reisebilderó(, nepronikající naprosto k jádru neb pHmo ostré a prudké útoky na Goetheovu osobu -- ale lhostejnost pomíjí naprosto. Heine si zpi'ítomtluje stále živě a mocně Goetheovský problém, stojící zejména Menzelovou a Boerneovou negativní zásluhou v popředí literární diskusse. zaujímá k němu určité postavení, byť chvílemi přímo nepi'átelské, staví si jej do ústľedí kulturních otázek. I tehdy, kdy s~ cítí vysloven}'m antipodem Goetheovým, uvědomuje si, že nedostane se sám k sobě. dokud s Goethem se nevyrovná, dokud ho v sobě nepřemůže, dokud nepi-ehodnotí jeho hodnot; právě tak, poznav, že jest protichí'ldcem romantikŮ. svádí opětovný literární, aesthetický a mravní boj s romantikou, zápasí s jejím myšlenkovým světem, pře se s jejími články víry a života. I pro něho platilo v nejširším svém dosahu biblické slovo: ,»Nepnstím tebe, leč mi požehnáš!« Po krátkých rocích kusého a nesoustavného učení dlouhá léta různosměrného, pi'erývaného cestování; čím přispěla tato k rozvoj i Heinea kritika? Stanul v lyrickém enthusiasmu nad bílým pHbojem Severního moi-e; zadíval se vzrušeně do sálavých jižních barev J anovského zálívu; dusil se v tmě a mlze chmurných a nudných dnů londýnských; spřádal z obrazotvornosti a vtipu sny v jasu a rozkoší nocí ve Florencii; toulal se pohodlně Harzem; projel chvatně Alpami; poznal se suchým opovržením katolictví, konservativnost a lžiaestheticism bavorského jihu; prohlédl s chladným zájmem střízlivou krásu severoněmeckých obchodních měst. Kolik nových dojmlt krajinái-ských, kolik nových poznatklt společenských, kolik nov}'ch barev a odstínů pro bohatou paletu stilistovu, kolik nových kulturních analo~ií pro notiční knížku kritikovu! Ale Heine nevytěžil z cestovní své ko-