65 zvána »Heineovým impressionismem«. Ať byla již jemná Heineova sensibilita dědictvím ra<,;y či výsledkem mocných vlivů francouzských. jisto jest, že rovnoměrně byla pi-ístupna dojmům života jako dojmům umění, vzruchúm světa fiktivního jako krajinái-ským náladám: od prvních svazkll »Reisebilder« (1826-J827) vinou se stkvělé doklady toho dŽ k posledním stranám» Vermischte Schriften« (1854). Heine. pi-ipravený vždy a všude býti dojat, vzrušen, uchvácen, rozechvěn, Zachycuje hustý cléšt' ďrobných. lomených dojml\ jakými na jeho sensibilitu vněj ší jednotlivosti útočí; zaznamenává chvatně ti-íšť rúznorod}'ch a ki-ížících se nálad, které jsou vnitřní parallelou hry tvarú, barev, dějl~l skládajících skutečnost; nalézá rychle pHpadný výraz pro rozmarné chvění svých vznětú, citů, nápadú, rozvíi-ené smyslovými vjemy. Jsou to nicotné, často groteskní, jindy trivialní jednotlivosti, jimiž Heineův cit, vtip a fantasie, mocně jsou rozvlněny - a Heine vyvodí z nich nejcharakterističtější dúsledky v prarůzných oborech života, myšlenky a umění. Tato silná schopnost bezprosti-edního, osobně prožitého a intensivního vjemu uzpt'lsobila Heinea více než kohokoliv jiného státi se malíi-em. historikem, popisujícím psychologem současných kultur; analytick} dar činil Heinea jejich kritikem a přehodnocovatelem. Vedle těchto podmínek vnitřních pi-edstavují společenské a kulturní vlivy podmínky vnější. Jejich časové i myšlenkové rozvrstvení dlužno podrobněj i vyšetřiti. Již dětská léta Heineova přinášejí mnohý rys dostatečně uzpúsobený probuditi kritický jeho vztah k životu a k okolí. Zápas rodové viry židovské a německého křesťanství, protiklad vysti-ídavších se . vládní'th principů a útvarů v porýnském domově a s tím souběžný rozpor tradičniho německého legitimismu a francouzského imperialismu stavějícího na ideích revoluce, různotvárnost finančního a obch0dního světa a literárně učeneckého života - vše to v duši chlapcově podporovalo krajní relativismus, jenž neuznává všeobecně platných zákont'l a posuzuje jevy dle případných zákonů vyvozených z pi-íslušného okruhu životního. Podporuje-li krátké intermezzo v comptoirech světových měst Frankfurta a Hamburka a ve vynikající velkoměstské společnosti, k níž mu otvíralo brány obdivované 'jméno strýcovo, všeobecný rozhled společenský a moderní skepticism velkoměšťád:ý, živí naopak universitní léta Heineova vše, co v jeho mysli jest romantické. V obou městech, jež byla právě jen studijními a vědeckými středisky, poznal Heine německou romantiku s jistou dávkou jejíhollzkoprsého maloměšťáctví do dna: tu bylo vše, profes 5