64 taki'-ka určen, aby provedl pi-ehodnocení romantických hodnot, byť se chvílemi zdálo, že jen domýšlí až k posledním dÍlsledkÍlm názor romantický. Proti formální a metrické technice, jež II jeho učitele Augusta \iVilhelma Schlegela byla pi'eceiíována a pěstována v pochybené svéprávnosti, postavil analytism HeineÍlv smysl pro vniti-ní. psychologickou účinnost. Nadšenému kultu lidové písně, který po stopách HerderovÝ'ch heidelberšti romantikové prohloubili, odňal dětinskou' žvatlavost, špatně pochopenou naivnost, prozrazuje tak moderní 'I velkoměstské záliby svého ducha. Matnou, temnou a tajemnou řeč, která od jasnovidného Novalise po temnoduchého Brentana sloužila svými nápovědmi a pleonasmy tak dobře mystice brzy monistické brzy katolické, nahradil stručným, úsečným a praegnantním jazykem. Nespořádaný, rozteklý a svévolný kolorism romantický, v němž nebylo místa pro architektoniku myšlenky, děje, episody, nahradil pi'esnou, výraznou a precisní linií, pevně rýsovanou jemnou a jistou rukou umělcovou na široce namítnutém pozadí myšlenkovém. Paradoxní ironii, jež v nejrázovitějšich pracích Tieckových, u Brentana a u E. T. A. Hoffmanna potácela se v dionysské závrati komiky a hrÍlzy, pi-enesl z nevypočítatelné a nekontrolovatelné oblasti fantasie do sféry intellektu; smisil ji nerozlučně s leptavým vtipem hned filosofickým hned žurnalistickým; učinil ji výrazem stálého rozporu ideálu romantického a skutečnosti živě realistické. Od nadšeného romantického obdivu katolickému středověku odvrací se jeho analytický duch, vyznávající pravdu moderní složité reality, naprosto; v katolictví, jež Fr. Schlegelovi, Novalisovi, V\'ackenroderovi, Tieckovi, Hrentanovi a Wernerovi bylo principem života, nezřel než pittoreskní dekoraci a v rytířství o málo méně. Po naivním enthl1siasmu bnršáckých let v Bonnč a (;ottinkách odho(lil navždy idealistické vlastenectví, umírněně svobodomyslné a politicky loyalní a postavil proti jeho legitimismu a royalismu, jaké určovalo celé ovzduší periody restaurační, vehm záhy demokratismus poc1epi"cný sociálně a filosoficky. Než tento analytický kritieism, zpúso1>ivší tak hluhoké pi'-evraty ve vnitřní organisaci, rome.ntieky zabarvené, byl jen jedinou ze SO\lčástí, podmiiíujících vytvoi-ení a uznání kritíckého ducha Heineova. Druhou jest stejná míra jemné vnímavosti vúči hi-c doj mll světa vnějšího i duševního .. vúči oblasti života i umění. Vnímavost ta, bezpodmínečně nutná pro každého kritika studujícího a vykládajícího mnohotvárné projevy moderních, složitých kultur, pI-ípadně byla na-