63 Již v prvním svazku svých »Básní« (1821) studuje Heine svoje raněné a otrávené nit,ro, zamlžené ryze romantickou melancholií snílka a vášnivce, tak, jak kritik studuje svůj objekt; vzdává se mu zprvu úplně, vyčerpávaje je na dno, aby po chvíli uplatnil ostrou a konci sní poznámkou, jež stručně shrnuje výsledky pronikavé analysy, svl'1j vlastní povznešený intellekt. Nejlepší z těchto čísel, stojících ostatně pod mocným vlivem zpěvné a zhuštěné lyriky mladší školy romantické, vrcholí a uchvacují pravidelně konečnou kritickou glossou pochybovačného a sarkastického rozumu k hořkým zkušenostem srdce neb ironickou námitkou chladné a vypočítavé úvahy proti návalům tradiční sentimentality a nově zrozeného spleenu. Podobně Heine prosaik pozoruje kraj inái"ská divadla a společenské dění s kritického povýšeného hlediska. Je-li ve zlomkovitých »Briefe aus Berlin« (1882) posud jen všetečným pozorovatelem jevů, jichž dosah a souvislost pi"evyšuje jeho obzor, stává se již v »Harzreise« tvúrcem nového literárního slohu, mísícího k nerozeznání vroucí a malebný posti'-eh romantický s Ironickým rozmarem racionalistickým, jenž vítězi nad společenskými pi"edsudky neodvislým pojetím života a jenž se zmoci1uje silou chvatně sdružujícího úsudku smyslu krajiny. Kriticism Heineúv vybil se nejprudčeji ve válečně organisovaném jeho poměru k německé romantice, kdež »strávil nejpJ-íjemnější léta mládí a kde posléze učitele zbil«. Jsa ojedinělou výjimkou v době, kdy i hluhoké hlavy, prošedší ohnivým khem německé idealistické filosofie a účinnou palaestrouhistorického poznání, pokorně se sklonily před absolutnem pi"írody, božstva, církve, státu, rušil dílo německé romantiky, na němž se vychoval a vzdělal, velmí záhy osti"e analysnjfcírn a široce obzíravým intellektem. Odmítal vědomě ryze romantickou vrTěčnou a pokorJ]ou úctu k vesmíru a k životu, jež u rané romantiky měla rys pantheismu a II pozdních romantikCl Brentana, \iV ernera, Gorresa, stigma katolické devoce; neznal a neprožil nikdy slastně harmonického vztahu k veškerenstvu, který Friedrich Schlegel, Novalis, Schleiermacher opětovně s nadšeným vzrušením srovnávali s poměrem milencovým k milované ženě. Naopak, Heine, tento hoi"ký milenec, jenž »vedl tak dlouho boj, pokud ll1~lenka tiskla se mu k srdci«, přel a soudil se s životem a osudem, rouhal se rozhněvanému a tyrdému božstvu, pojatému s drsným theismem Semitú, stavěl se sebevědomě a vyčítavě v odpor ke klidu a zákonitostí všehomíra. Rozcházeje se takto s romantikou, již ostatně poznal v posledním stadiu raffinovaného paradoxu, chorobné vášně a temného, zbabělého reakcionářství, v základním pojetí života, byl