58 Zvláštní výjimečné místo v kritickém díle Boerneově zaujímají pi-ečetné projevy jeho nenávisti ku Goetheovi. Jsou rozptýleny na nejrozmanitějších stranách Hoerneových spislt a to mnohem četněji ve spisech intimního než vci-ejného rázn; rozděleny jsou na nejrLlZnější léta jeho života v dlouhém období 1818-1837; pohřešují veškeré spojitostI a jednoty vnější; nedají se však též sei-aditi dlevývojového hledIska; jsou rltznotvárnou parafrasí neměnného základního thematu ; proto bylo velmi těžko je pi-ehlédnouti a uti-íditi, dokud pečlivý a spolehlivý sběratel, stojící velmi dLlvěrně k památce Hnernenvě, nepodal poučný jich souhrn. Hnerne, jenž posuzoval takměi- vždy Goethellv charakter a nikoliv Coetheovu básnickou hodnotu, nevolil za podklad svých rozborlGoetheova dila umělecká, nýbrž takové spisy, ať Goetheovy, ať pl-{ltelské jeho družl11Y, které poskytovaly poučný a hluboký pohled do intimního života Goetheova, do jeho soukromých núzorll, do okruhu jeho sympathií a antipathií : (;oetheovu korrespondenci se Schillerem, Goetheovy denníky a memorabilie, Coetheovy poznámky k DivamI, Bettinin rom<Ín v dopisech. A tu všude zjevuje se Goethe Boerneovi jako jeho pravý protinožec, syn ghetta frankfurtského nemllže milovati syna patricijské vS·lučné rodiny z Jeleního pj-íkopu. Rodový kontrast jeho jest pouhou podmínkou zásadních protikladll: Goethe jest aesthet, Hoerne politik; Goethe harmonický evolucionista, Boerne pj·ekotný a nedočkavý revolucionáj-; Goethe_vyznavač phrozenélHl klidného rozvoje historického, Boerne hlasatel okamžitého pj~vratu; Goethe nejstkvělejší pi-edstavitel souměrného rozvití všech schopností. Hoerne jednostranný vúŠnivec. Všecky tyto antithese dají se shrnouti ve dva terminy, anticipujeme-li z následujících výkladll formulaci Heineovu: Goethe byl typický Hel1en, Boerne typický Nazarén a dodejme hned: Nazarén stojící ve vi-avě politiky a veřejné agitace. Ale tento Nazarén obdivuje se v skrytých hlubinách srdce šťastnému a krásnému Hellenovi pro jeho umění, okouzlující tolik tisiclJv, a proto tím bolestllěj i nese, že Hellen jest naprosto odcizen nejdražším jeho ideím a že nikdy svého umění nechce postaviti do jeho služeb. Kdežto Menzel neuznával, snižoval a odsuzoval genia Goetheova, uznával, oceňoval a uvědomoval si Boerne význam tohoto genia vždy hlouběji. Ale právě od tohoto genia žádal, aby spolupracoval na vítězství dvou vůdčích vei-ejných ideí, na vítězství německého vlastenectví a demokratické svobody_ Ale přání to hned ukázalo se marným: obdiv se obrátil v krutou nenávist, ba v zapi-ísáhlé záští. V záští tom byl rys