56 svého vrcholu, proměňuje se v pouhý nástroj politicko-mravní výchovy národa. Ale literární kritikou není obsah bohatých úvah zai'-azených do díla »Dramaturgische Bliitter« naprosto vyčerpán. Hoerne, ač nebyl odborně hudebně vzdělán, zajímal se neobyčejně o hudbu vokální i instrumentální, všímal si bedlivě oper a melodramat a nepi-estával velebiti vyrovnanou, jasnou, slunnou, uklidúující, ptivalmou a rozm.arnou hudbu XVIII. věku, jevě se i v této věci synem osvícenského století. Kdežto Heine pi-inášel zvláště hluboké sympathie gigantické polyfpnii Beethovenově s jejími nebezpečnými srázy myšlenek a citti a moderní hudební romantice \Veberově a Berliozově, s jejímí rozpoutanými daemc,nickými silami, nepi-estával Hoerne velebiti Mozarta. Zvláště obávaným a proslulým stal se noerne příkrostí kritiky, s níž sledoval v}'kony herecké a umění ráisérské: ač neusiloval Hoeme ani o jednotný sloh herecký ani o vyhraněný charakter režie, byl si dobi-e vědom svého úkolu v té pj'-íčině. Žádal od režie i od herctJ psychologickou pravdivost shodnou s kusem, odmítal patlHJs vybočující 'L tendencí dramatikových, očekával od hercl! povznesení se na,l banalitu prosté okopírované skutečnosti. N emaje zvláštních sympathií k hercům, vystui)oval ze začátku proti nim velmi osti-e a přímo zlomyslně; ale unaviv se záhy a znechutiv si ješitnou nedl!tklivost, s níž herci přijímali jeho kritické šlehy i rady, restringoval pozděj i vždy více posudky umění hereckého a posléze v knižním vy(lání snad z objektivity, snad z rozhoi-čení jména hercl! a hereček vyškrtal a nahradil je hvězdičkami. Divadlo ztistalo i později zvláště oblílJeným pi-edmětem Boerneova zájmu, takže většina nepolitických úvah v »Briefe aus Paris« vypadá na poznámky o premierách, o hercích, o divadelních poměrech, o starším francouzském dramatě. Ale zájem ten jest spíše zájmem diváka ná zájmem kritika, i dí Boerne celkem oprávněně: »Die Sache ist: ich habe alle Obung im Kunsturteile verloren. In friiheren Jahren war ich, wie mich mehrere dramatische Dichter und Schauspieler. deren Stiicke und deren Spiel ich gelobt, versichert haben, ein sehr guter Theaterkritiker; aber seitdem hat das unverschamt prosaische Europa mich aus aller Aesthetik geworfen.« Platí to takřka pro veškeré úsudky a úvahy Boerneovy o umění, vložené do obou knih »Schilderungen aus Paris« a »Briefe aus Paris«. Při všeobecné charakteristice Boerneova pobytu v PaHži a jeho literárních plodů bylo již naznačeno, že Baerne nepřicházel do Paříže z interessů uměleckých a že sousti-edil svou publicistickou činnost