54 cholickému princi dánskému, který místo, aby jednal, naslouchá pozorně a u vvtržení fiktivním hrám kornoediantů. Boerne vrhl se ener gicky a neúprosně na ty hry, jimiž vlastně pohrdal a místo nichž toužil viděti velké činy; sledoval s pozorností, ale i se zlomyslností dějový postup her; analysoval jich nicotnost a činil z nicotnosti ohdivovaných těch produktll spravedlivé závěry o obdivovateli samém. Bojácná restaurační doba vybíjela svou potí'ebu velikého vzruchu vůle a vásně na sceně; hledala velikost, j í* se děsila ve skutečnosti, ve fikci; ukájela svoji žízeií po životě plném a dllstojném dramatickou i1lusí. Publicista, jenž toužil býti veí-ejným svědomím národa, byl pí-ímo puzen k divadlu, které spíše tehdy než kdy jindy bylo zrcadlem doby. Praví o tom sám vysoce charakteristicky: »lch sah im Schauspiele das Spiegelbild des Lebens, unci wenn mil' das Bild nicht gefiel, schlug ich, und wenn es mich anwic1erte, zerschlug ich den Spiegel. Kindischer Zorn! In den Scherben sah ich das Bilrl hundertmal. lch war bald dahinter gckommcn, dasz die Deutschen ke in Theater haben und cin Tag spiiter, dasz sic kcines hahen lúillllcll. Das erstere war mil' gleichgiltig - man kann cin schl' edles, ein schl' . gliickliches Vo]k sein, ohne gutes Schauspiel, - ahcr das andcre betriibte mich. Diesel' Schmerz gah meinen )\enrtheilungen cine Leidenschaftlichkeit, die man mil' zum Vc)rwnrfe gemacht, da man sic miszverstanden.« Repertoir frankfurtský, jenž byl v)'chod iskem dramaturgich' kritiky Hoerneovy, pí'edstavoval skutečně divadelní prttměr svojí dohy. Vedle ojedinělých dramat klassických Lessingových, Schillerových a Shakespeareových -- Hoerne neposuzoval ani jediné dramatické básně Goetheovy - a nečetných děl romantických, mezi nimiž kusy Grillparzerovy a Immermannovy hyly spolu výhledem do budoucnosti německého dramatu, ovládána byla scena frankfurtská pí-edevším zrttdnou tragedií osudovou, dráždící pokaženou obraznost obecenstva a vedle toho povídavolt banalitou a konvencí ohčanských vážných a komick)'ch her ze škol.~' Ifflandovy, Kotzehuovy a C1aurenovy a i tak nicotní autoí·i jako Castelli, Steigentesch, Topfer, paní z \Veissenthurnu, Ziegler slavili na frankfurtských prknech triumfy. S bezohlednou dravostí, s kritickou neohrožeností, se satirickou vervou jal se Boerne útočiti na toto fi1istrovské lžiumění dramatické. Rozebíraje svojí methodou kritiky obsahové trpělivě postup děje, vnikaje bystrozrakem cvičeným spíše v životě neh v literatuře na dno nepravdivých charakterll scenických, dokazoval, že tito pisálkové nedovedou pozorovat a nedovedou zachycov?t skutečnosti. Vystnívaje