51 ovské, plně poctivě slihy programmu a stavě se nad to na stranu ohráncú Goet!Jeovýc!J proti útokúm politické mladší generace. Neuznával-li tedy laický kritik Boerne v kritice ani hledišť filosofických, ani uměleckých ani historických, ani vědeckých, zústal vždy odkázán na pouhý zdravý, naivní úsudek, jímž analysoval látkový obsah a společenskou cenu dila. Nepoužíval-li právě knih a dramat přímo k tomu, aby rozpřádal více méně případné úvahy politické, jichž zvláště charakteristickou ukázkou jsou poznámky k pařížskému provedení Beaumarchaisovy »Figarovy svatby« ve !O2. »Listě z Paí"íže« neb vtipné g-lossy o politické nepřípustnosti sboru, jenž by odpovídal ahtickému choru ve stručném posudku Seyfriedovou hudbou provázeného dramatu »Die \Vaise und der Monler« ocl Castelliho v »Dramat1:1rgische Bliitter«, rozebíral děj dramatu jako skutečnou událost; oc~ňoval dle stupně pravděpodohnosti, která nedhala o kardinální rozdíl mezi životní realitou a uměleckou fiktivností, phpustnost a vhodnost děje; soudilo dramatických situacích mělkou logikou osvíccnskou a měřil psychologickotl správnost dramatických postav dle normálu měšťáckého; spokojoval se vtipným nápadem, kde nedostávalo se mu ani vyššího hlediska ani pevného měřítka. 1 není nespravedliv literárně historický odsudek O. Walzelúv o kritické ceně úsudkú Boerneových: »Tímto látkovým posuzováním navazuje Boerne o několik desetiletí zpožděně ua osvícenskou kritiku, ktcrotľ nejlepší mužové cloby tak nenáviděli, na kritiku Nicolaiovu a vVciszcovu, na kritiku »AlIgemeine deutsche Bibliothek« a všech oněch reccnsentských ústavlt, jimž Xenie se zle vysmívaly.« Ve~le kritických pevných zásad a kriterií nedostávalo· se Uoerncov i též kritické techniky vyššího slohu. Rekonstruoval sicc zdařile a živě děj rozebíraného dramatu, obsah recensované knihy; popisoval sice názorně a výstižně dílo literární, než o něm soudil; připínal svoje gloss.v sice vhodně na phpadných místech recensí; používal sice dosti šťastně nahodilých disgessí k objéJ.snění hlavního předmětu: ale naprosto nedovedl vytvoi'"iti jednotnou kritickou charakteristiku, vypracovati uzavřenou monografii, která by měla cenu essaye spíše než cenu pouhého dokumentu. Dvě samostatné, monograficky založené, ale neprovedené stati Boerneovy došly zvláštní slávy: zaokroulJená úvaha »H cllrictte Sonntag: in Frankfurt« z r. r826, zúazená do díla »Dramaturgische Bliitter« a rhetorická jmprovisace »Denkrede auf fean Paul, Z'org.etragell in Museum zu Frarťkfurt am 2. Dezembel' 1825«. V obou statích inspirován byl Boerne sympathiemi, ba nadšeným obdivem, jejž v článku o slavné ~ce snažil se maskovati