48 ~Seite, wo sie aUe Menschen anspricht und diese muszte beri.ihrt werden. Das hiesse nicht obcrfliichlich' unci im C onvt;rsationstonc davon sprechen, \Vie es Kotzebue getan, sondem den Punkt der Wissenschaft oder der Kunst beruhren, \vo sie an das Leben sich knupft. Gcschicht aber etwas, das aUgemeine Theilnahme erregt, so wurde man von dem Ereignisse zu seiner Idee hinaufsteigen.« V několika pHkladech ukazuje Boeme potom, jak si provádění hesla -1spojení literatury s životem« představuje: od výkladu o romantismu a mOl1archičnosti divadel Calderonových chtěl by phjíti k rozboru politických poměrů v současném Spanělsku, o ev. revoluci v Neapoli mluvil by s objektivním klidem a se šíi-í výkladu jako o nějaké knize; o starší, ano i antické literatui-e chtěl by jednati s hlediska současného literárního a životního názoru. Slibuje si, že by dovedl dáti veškeré mrtvé německé metafysice živé tělo, ale že by též vždy se na současné události díval s filosofického hlediska, smiřuje tak vrozenou l1ěmeckou pedanterii i poctivou rozvahu nepodléhající vášni okamžiku. V tomto programmatickém votu, které staví kritiku do služeb života, jest mnoho dobré vi'tle a mnoho hlučných, slibných i chlubných slov, která neodpovídají naprosto pri'tpravě, jíž se l1Johl Boeme pro kritiku vykázati. Boerneovi chybělo jak nadání k filosofickému myšlení vi'tbec tak zejména odborné theoretické vědomosti z aesthetiky. Na universitě nezabýval se filosofií vtlbec, jako muž nepřilnul k nižádnému mysliteli, ba k Hegelovi, jenž vzněcoval v Berlíně jeho laickou zvědavost, pociťoval odpor, četbě a rozboru knih filosoficlqch se vyh)'bal a jako žurnalista stál na opačném póle než filosofové hledící na vše sub specie aeternitatis. Kdekoliv měl jako kritik zastaviti se nad otázkou, i-ešitelnou filosoficky, zmlknul: proslulý kritik osudových tragoedií neuměl si formulovati problému osudu a viny; velebený vykladač Hamleta nechtěl sestoupiti na· psychologické dno mravní choroby rekovy; muž mučený od dětství spory konfessí nenalézal klíče k i:ešení problému ki-esťanství Lamennaisova a nekriticky přijímal jeho konglomerát hybridních ideí. K neznalosti aesthetických theorií a axiomat poetiky pi-iznal se otevi-eně sám v předmluvě k »Dramaturgische Blatter«, v níž nalezl šťastně vhodný termin pro charakter své kritiky: »Um die Gcsetze bekummerte ich mich, ja ich kannte sie gar nieht. Was Aristoteles, Lessing, Sehlegel, Tieek, Mullner und Andere -- již tento výčet jmen poučuje - der dramatisehen Kunst befohlen oder verboten, war mir ganz fremel. leh war ein N aturkriti.ker, in dem Sinne, wic man einen Bauer vor zwanzig Jahren - ieh glaube er hieszM ars - der Gediehte machte, eincn