46 snivému Hamletu, jenž nemá vúle ani síly k činu. I učinil proto svým životním úkolem zjevovati se opětovně ve snách nečinnému a nerozhodnému snílkovi a bez ustání mu phpomínati, že jest třeba setřásti snění a vzchopiti se k činu. Boerne opětovně vyznával sám, že literatura jest mu pouhým nástrojem vei-ejné akce, že povolání spisovatelské oceJ'iuje jen jáko prosti-edek politické a mravní výchovy a obrody národní; soudil proto o svém pi:tsobení literárním sám dosti nevážně a s podceJ'iováním. V polemickém spise proti lVlenzelovi napsal otevřeně: »lch strebe nie nach dem Ruhme ,eines guten Schriftstellers, ich wollte nie flir einen guten Schriftstel1er gelten. Meine N atur hat mir ein heiliges Amt aufgetragen. das ich verrichte. so gut ich kana. Gedanken, Worte sind meine \Verkzeuge, die ich nur schatze, so lange ich sil' hrauche. unrl wegwerfe, so lange ich sil' gebraucht. Nie hat es meine Eigenliebe weder gefreut oder betrlibt, wenn Einer meine Werkzeuge gelobt oder getadelt; nur mein vVerk wollt ich anerkannt sehen.« Proto pi'ekvapuje nemálo, spatl-tljeme-li tohoto politického tribuna, pro něhož literární umění vúbec nemá samostatné hodnoty, po řadu let mezi kritiky, hodno'tícími díla slovesná a pi-ekvapení naše vzrústá, tf~ážíme-l i, že kritika jest založena na soustavném relativismu, kdežto veřejná propaganda, jakou ve službách liberalismu a demokratismu po celý život všemi silami konal Boerne, pi-edpokládá apodiktické tvrzení samostatných neb phjatých pravd, pevné pi'esvědčení o absolutní správnosti tvrzených názorú, kategorický dogmatismus nepřipouštějící čmi skepse logické ani úvah historických. Ale úžas nad tímto paradoxem padá, uvědomíme-li si jasně, že Boerne nebyl naprosto literárním kritikem v běžném a historickém slova smyslu, nýbrž pOl1ze žurnalistou, který občasně za prosti-edek vyja&ovací užíval divadelní neb literární recense a jenž nahodile svoje všeobecně tendenční úvahy navaz(lYal na zprávy o knihách, o divadelních kusech, o autorech. Bránil se velmi důrélzn~ proti jakékoliv interpretaci svojí činnosti kritické. Rozhorleně táže se: »Um Gotteswillen, schreibe ich denn in einer Art. dasz man glaubt, ich mache mir viel aus dem Theater und solchen Lumpereien? Sieht man denn nicht, wie gleichgiltig • aUl' diese Dinge sind? Die wahre Geschichte jedes Tages witziger ~S Moliere uml erhabener als Shakespeare.« I i'eší si Boerne svůj vztah ke kritice takto: Nepřisuzuje literatui'e samé nijakých hodnot, naopak vnáší do ní hodnoty z politiky, ze sociální hyg'ieny, z národnostní discipliny, z demokratické morálky. Nepochopuje významu a síly literárních a uměleckých charakterů, žádá od spisovatele,aby bucf sám byl cha-