45 nitých nápadú a nahodilých analogií, plno subjektivních výpadú a osobních episod, tedy vše, zač Boerne děkoval Jean Paulovi. Ale i'eč Courierova byla vychována na klassických literaturách a na dobré francouzské tradici; odtud její jasnost, úsečnost, vybroušenost. Pro Boernea byl Courieri'lv vliv principem literárního pokroku: proměnil spisovatele politický-ch feuilletonú a causerií v autora pádného politického pamfletu a rhetorického žurnalistu značné pathetické síly. »Briefe aus Paris«, jediné to velké dílo tohoto období, bývá právem pokládáno za vrchol Boerneova spisovatelství vůbec: překypuje jak bohatstvím a rozmanitostí strávené a zpracované látky, tak živostí a hezprostředn.0stí tónu, silou a smělostí polemiky, vybroušeností a bi'itkostí vtipu. Arciť jest to zase kniha z dílny žurnalistického improvisatora, jenž >.'nikdy nepsal díla, nýbrž jen zkusil svoje péro na tom onom papíi'e«: dí1o' bez jednoty, bez stavby, bez komposice a bez SOl1stí'edění, soubor nahozených skizz, načr~ých nápadů, zachycených) rczmadi. Leč srovnáme-Ii těchto několik objemných svazků s nečetnými stránkami starších »Schilderungen aus Paris«, vidíme, jak Boerne dospěl: oč pevnější a ostřejší jest jeho kresba, oč bohatší a živější barvy jeho palety, oč životnější a suggestivnější jeho charakteristika osob a situací. A opětně ten krajní subjektivismus, smíšený' s fanatismem politického tribuna: není tu obraz Paříže a jejího slo{itého života namalován pravdivě a věrně, nýbrž volen jest za pouhé dekorační pozadí vei-ejné agitace, směi'ující k zrevolucionování občanského vědomi v Německu. Proto analogickým oběma dílům Heineovým »Franzosische Zustancle« a »Lutetia« dlužno dáti přednost: mají větší sílu evokace, hlubší objektivitu historickou, spolehlivější dobov6u náladu, více uměleckého smyslu. Ale v srddch mladého svobodomyslného pokolení v Německu dosáhly tyto listy svého úspěchu a své slávy, čehož výmluvným, až groteskním důkazem byla proslulá slavnost v Hambachu r. 1832, pozděj i pak Gutzkowova krásná činnost ve službách památky Boerneovy, Pi'es odpor chauvinů a konservativců, přes zákazy vlád, policejních í:jřadů, censurních kancelái'í šíi-il se vliv politického radikalismu republikána" liberála Ludwiga Boernea stále mocněj i. Když r. 1837 Boer!v Paříži skonal, cítila vei-ejnost německá, že odešel muž zosobňujlcí, třebaže v sloze groteskní a nehorázné národní a politické svědomí své vlasti. Tento prostředně nadaný a umělecky nedostatečně kultivovaný spisovatel, tento fragmentární a improvisační žurnalista, tento zatrpklý humorista a lidumilný satirik nalezl, že německý národ v době--aesthetické romantiky úplně se připodobnil