4- tlvlsmu. Proto někdejší Jean Paulovec bývá vždy častějí a vždy pHpadněj i srovnáván s osvícenskými stilisty bhtké logiky a ostréhD vtipu, ironické a sarkastické noty, úsečné a aforistické skladby: s Voltairem, s Lichtenbergem a s Lessingem, zejména však s nejvelk'llepějším mistrem sarkastické satiry, ironického pamfletu a dravého žurnalismu, s Jonathanem Swiftem, kterou analogii přijímá sám se za dostiučiněním. Na úspěšný ten rozvoj stilový působí zejména mocně vlivy franCCiuzské, takže toto postupné pí-epodstatňování Hoerneovy povahy spisovatelské dalo by se formulovati též jako vítězství vlivů francouzských nad naturelem německým. Když byl již dlouho podléhal francouzské liberální, demokratické a republikánské politice, poznal Boerne r. 1819 Francii a Paříž poprvé očitě. Když po třech létech návštěva se opakovala, phnášel Hoerne s sebou již první svazek paí'ížských obrázků »Schilderungen aus Paris«. Roku 1830 odjel pak Boerne do Púíže a usadiv se tam trvale ziistal tam trvale až na krátké návštěvy- domova až do smrti roku 1837. Vyvoliv PaHž za bydliště a za působiště, nevžil se do ní přece tak úplně a prudce jako Heine, což ukáže teprve srovnání jeho pařížského pobytu s pobytem Heineovým v Púíži: Paříž, kde inspiroval se předem politikou žijící z dědictví velké revoluce a mnohem méně životem sociálním a uměleckým, byla mu ohniskem veí-ejné, k Německu namíí'ené akce revoluční. I výsledky obou rozhodných vlivll francouzských, vlivu Lamenn~isova a Courierova, postavil Boerne do služeb své německé liberálni a demokratické propagandy politické. Lamennais, kněz-polemik, katolík-revolucioná1-, optimistický reformator a exaltovaný prorok, doplnil Boerneovo kolísavá a nevyhra!1ěná vyznání víry svým úporným zdúrazňováním lidových a socialistických' stránek evangelia, svojí vášnivou láskou k bližnímu, revoltující proti trúnu a oltáí·i. Ale slohu Lamennaisova přes všecek svúj obdiv Boerne nepí-ijal : tento malebný, visioná1-ský, věštecký stil, nesený mohutným pathosem, jevil se racionalistovi Boerneovi příliš romantickým a jsa vášnivě vzepjatý a velkolepě inscenovaný nedal se naprosto smíhti se slohem Boernea vtipálka, humoristy, satirika. Stilisticky vstoupil Boerne do školy k jinému velkému francouzskému polemikovi soudobému: k ozbrojenému měšťáku, útočícímu v radikalismu slepém a velkohubém na stát a církev, na zákon i parlament, na jmění i výsady: ke P. L. Courierovi de l\Jéré. Jako stili sta byl Courier Boerneovi vůbec příbuzen: i u něho bylo uprostí'ed polemiky a pamfletu plno drobných rysů humoristickS'ch a idyllických, plno vzpomínek z venkova a z četby, plno rozma-