43 diska společenských tendencí. Pi-ihlížíme-li k pi-íbuznosti naturelu obou autorú, románopisce a novinái'e, jeví se nám nejjasnějším jejím kriteriem vznětlivá subjektivnost obou. Boerne i Jean Paul uplatňují ve sv)'ch knihách nadměrně svou chorobně vyvinutou osobnost: zasahují do vypravování, mísí se do děje, vkládají stále svoje úvahy, baví se se svým čtenái~em a proměňují na mnoze sloh románový ve sloh kOllversační a epistolární. .I\ ezakrývají nikde svého doj etí bud' pi'íběhem vymyšleným neb skutečnou událostí zažitou a zaznamenanou, netají svých osobních zálib neb nelibostí k postavám ať fiktivním ať skutečným. nepotlačují nikde ani soucitných ani nenávistných úvah a deklamací. V)'slednicí společné tendence a společného charakteru jest u obou obdobný styl: sloh mosaikový, fragmentární, episodick)', pracující hned ski4Zou--:a nápověc1í, hned parafrasujícími analogiemi, pi-etížený nesčíslnými metaforamí a pJ-irovnáními. líčeními a náladovými obrázky. Ale tu hlásí se již rozdíl mezi oběma barokními stilisty: kdežto. Jean Paul staví v popi-edí prvky humoristicko-sentimentální, zdlhazňuje Hoerne prvky humoristicko-satirické, Jean Paul jako epigon intimního sentimentalismu anglického z XVIII. století na jedné a současník rozbujnělé fantasie romantické na straně druhé, pojímá divadlo světa citově a fantasticky, Boerne však vychovaný tendencemi rozumového osvícenství a soběstačné logiky racionalistické pozoruje je se skepsí úsudku, s povýšeností vtipu, ve výzbroji sarkasmu a satiry. Tyto živly rationalistické jsou korrektivem jeho subjektivní vznětlivosti: logika tlumí u něho sklon k c1igressím a k diatribám, racionalistická potřeba vyjádření jasného a úetelného potlačuje pi'ítěž metafor, pi-i rovnání a paralel, o~vícenská účelnost pi-enesená do slohu literárního vede ke krácení period, k aforistickému zhušťování myšlenek, k ostrému vyhrocování ideí do břitkých antithes. Čím prognmmatičtěji a uvědoměleji vyvíjí se Boernova polemika proti stávajícím řádúrn v státě, tím leptavější stává se jeho satira a ironie, čím nesmiřitelnější jest jeho odpor k současnému Německu, tím pevněj i se jeho polě'mická causerie mění v politický pamflet a pi-ibližuje se břitké a sečné destruktivní kritice společenské a politické, jak ji vytvořil věk XVIII. \T druhé polovici Boerneovy činnosti literární konstatují kriti'kové, že Boerne se stává stilistou koncisnějším, pi-esnějším, jednotnějším a jasnějším, že disciplinou logiky osvícenské pi-ekonává dobrodružnou citovost a fantastičnost J ean Paulovu, že spolehlivou věcllostí se vyzbrojuje proti těkavé reflexivnosti náladového subjek-