42 se pi-íliš na hotovost a správnost svého logického soudu a svého osvícenského rozumu, jenž okamžitě jest orientován a nesnaží se proto na rozdíl od historicky založených romantiktl hledati poslední chhody ve vývojové pravdě dějinné. Naprostá Boerneova neschopnost k myšlení filosofickému, k typisující abstrakci, k pi-evádění konkretních a individuelních pi-ípadů na všeobecné abstraktní pravidlo zvyšovala ještě jeho sklon k žurnalistické improvisaci. A tak žurnalista Boerne pracuje svoje stati a články, skrovné rozsahem a fragment{urní obsahem, methodou vášnivě zaujatého a osobně zúčastněného kronikái-e dne, nikoliv širokou a složitou methodou historika a kritika pragmatického. Celému tomuto ímprovisacnímu charakteru Boerneovy žurnalistiky odpovídají prosti-edky výrazové. Boerne píše vedle drobných skizz nejraději subjektivní dopisy, poskytující mu možnost slohové nonchalance, nekroceného hromadění drobných a podružných jednotlivostí. krajně osobních nájezdů, výrazů hněvu a sympathií, rozmarného těkání z předmětu i1a pi-edmět, slovem úplného vzdávání se vlastní pi-ekypujicí personalitě. Hoerne měl na mysli široký a zmatený dav čtenáÍ"stva, ale obracel se pi-ímo jen k neměnné adresátce svých listll, vzpomínek, citů, dobře věda, že paní Jeanetta Wohlová se zajímá o vše, pochopí vše, omluví vše. Tím vnikl clo Boerneovy žurnalistiky zvláštní, až chorobný subjektivism, který posunuje publícistickou jeho reflexi v blízkost lyrické prósy a kterým se novináí-ské stati Boerneovy naprosto liší od článkll novinál-i'l jiných, 'ktei-í pr:lvidelně argumentují s pathosem i-ečnick}'m a s dlIrazem kazatelským. Jest třeba jmenovati jen jiného soudobého novinái-e velkého slohu, plamenného' a pádného dek!amatora silných a násilných ohrazll, redaktora slavného listu »Rheinischer 'Merkur«' Josefa Gorresa, aby plně vysvitl ten kontrast. Již při rozboru vnitřních vztahi'l mezi Boernem a 1\1enzelem odkryt byl hlavní literární zdroj Boerneova subjektivismu v mocném vlivu Jean Paulově; zal-azen-li tam byl Boerne všeobecně de mnohohlavého zástupu Jean-Paulovc1l, sluší tecf zkoumati podrobně inclividuelní odchylky. jež vykazuje Doerne ocl povšechného toho typu. Shoda Boerneova 's Jean Paulem spočívá na dvojím základě:. na společné tendenci a na společném naturelu. Jako Jean Paul jest i Boerne zástupce a mluvčí emancipujícího se měšťáctva a proto i on v intenci vrstvy, již představuje, ujímá se nadšeně a výmluvně utištěných a opovržen}'ch, trpících a zapomenutých, jichž útisk a kř'ivcla také jej hluboce dojímá a vzrušuje. Tak jednotí se měšťácký romantismus Jean Pault1v s měšťáckým demokratismem Boerneovým s hle-