40 se vstoupiti do choulostivÝTh služeb politických. Tento žurnalistický neofyta pi'-inášel mnohem vice nadšení, talentu a odvahy než vědomostí, kultury a pevného programu, ale od r. 1816, kdy založíl »\V a g e«, vyvíjel a prohluboval se žurnalista velmi rychle a úspěšně. Politické vyznání jeho bylo zprvu velmi neurčité a nejasné. V souhlase s válkami za osvobození stotožií.oval nejprve jednotu Německa s jeho osvobozením a nalézal ve státní roztříštěnosti národního celku příčinu jeho poroby a útisku. Nenáviděje Metternichovu reakci jakožto záhubný výsledek zasahování cizího státu do záležitostí německého národa, skládal pi'tvodně veliké naděje do Pruska jako budoucího sjednotitele a obroditele me. Ale nadějí těch zřekl se záhy: Prusko objevilo se mu právě tak státem politického nevolnictví a občanského útisku jako kterýkoliv jiný ze státi't zastoupený'ch v Bundu; volnost mínění, slovního projevu a publicistického výrazu byla z Pruska právě tak vyhošténa: možnost rozvinouti veškeré síly ve prospěch nezkráceného občanského života byia také tam velmi vzácna. Boerne, jenž psal vždy krví smíšenou se žlučí, slzami smíšenými s jedem, kritisoval záhy Prusko a možnost hegemonie pod pruským primátem právě tak bezohledně jako Metternichi'tv regime a politické poměry v Bundu a tak oddaloval se vždy více od taktiky žurnalistických epigoni'l válek za osvobození. V úplný kontrast postavil se Boerne k této publicistice posléze, když odhodil veškerý royalistický legitimism a pracoval pro změnu ústavy ve smyslu republiky, při čemž vĚak podCJbně jako liberálové jihoněmeckých parlamenti'l příliš otrocky pi'-ejímal liberální program republikáni't francouzských. Republikanismu Boerneovu sloužila sarkastická kritika zahranični i vnitřní německé politiky, vlivi'1 dvori't na záležitosti veřejné, policejní libovi'tle hlavně v obnru censury, zřízení byrokratického a militarismu. Positivních návrlIi'l reformních, bezpečněj ia soustavněj i vypracovaných pláni't pro zlepšení té oné záležitosti, jasně vyjácli"ený'ch názori't o případné formě ústavní u Boernea takměi'- není: cit a vědomí útisku byly stálé zdroje jeho neúprosné, příkré a břitké kritiky politické, k níž se však neclružilpolitický di'tmysl konstruktivní, založený na soustavné theorii neb na praktické schopnosti realisace. V tomto období od prvních pokusi't žurnalistických až po odjezd do Pai-íže r. 1830 jest celý Boerneův život velikou improvisací. Boerne, hned svěží a pi"ekypující rozmarem, hned poutaný chorobo1k li'tžku ncb k diaetě lázeňské, pobývá brzy ve Frankfurtě, brzy v :Mnichově, brzy ve Stuttgartě, brzy v Berlíně, hrzy v Hamburce; zaujat jest tu policejními poměry rodného města, tu ústavními změ-