39 praesentant proudu osvícenského, jenž sblížil židovstvo s módním theismem, jenž hlavy odchované talmudem uvedl do wolffovského racionalismu, jenž bytosti ušlechtilé získal pro filanthropii a dobročinnost. Tato emancipace židovstva ve směru ethickém, kterou hlásal celým sv)-m životem Moses Mendelssohn a nejvzletnějším svým dramatem Lessing, zlistala Boerneovi vždycky sympathickou: i on, byv právě židovskou otázkou zvláště dllrazně upozorněn na sociální útisky, pojal elJlancipaci židovstva jako součástku všeobecné emancipace společenské; i on nalézal klič pro l'ešení složité otázky té ve filanthropii; i on bral své dúvody rozumové ve věci té z filosofického osvícenství. své dllvody ethické z mravního utilitarismu. Druh). emancipační proud v moderním židovstvu zastupovala v domě Herzově paní domu, ~avná a krásná Henrietta Herzova: celou SVO~l bohatou bytostí, chápající všecky odstíny kultury a krásy, pl'esvědčovala o úspěšnosti snah romantické periody získati židovstvo pro ostatní civilisaci cestou krasocitného záj mu, uměleckého vnímání; aesthetického názoru životního. Test známo, čím stala se Henrietta Herzo(á náruživému. neSolistavn~mu, lenivému jinochu, jen?, se do ní vášnivě zamiloval: pomáhala vyvinouti se vzdornému a hi-dému charaktertl ze svéhlavé a rozmarné změti mravní, učila jej uvědomovati si vlastní llcdostatečnost a pl'ekonávati ji, nutila jej proměňovati sVllj hněv nad ústrkem a nepovšímnutím v plodný literární motiv: slovem ptlsobila naú jako výheú na rudu, tl'íbíc ryzí kov. Ale pro svúj aesthetický. směr nikdy ho nezískala, Hoeme neměl naprosto schopností pro uměleckou kulturu, nechápal zasnoubení kl'esfanského fOmantiqkého umění s tradicemi židovskými, jež představovalo soužití Friedricha Schlegela s DorotheouVeithovou. Ale následujících několik let, v nichž dokončil a akademickou dllstojností dovršil svoje právnická studia, ukázalo mladému Boerneovi, že židovská otázka daleko není roúešena menclelssohnovským filanthropismem: židovstvu tím nebyla pi'ece dána možnost zúčastniti se osobně života politického a státního a právě k němu vychovával Boerne jak SVtlj intellekt, tak svou vl1l( právě politicky chtěl rozřešiti problém volnosti a emancipaci cd útisku. "proto Boemeovo přestoupení ku hesťanstvís. čt;rvna r. 180S bylo kroke~ spravedlivým a čestným. S prllměrnými vědomostmi právnickými, s neúplným vzděláním politický-m, s vědomím nespravedlivého společenského útisku, se svobodomyslností vychovanou ve škole osvícenství XVI II , věku vstupuje záhy na to Boeme do žurnalistiky, když poměry nechtěly užíti jeho nadání pro službu úl'eelnickou a když jeho vlastní nadání zdráhalo